Fjäder

Svart natt - Änglar finns!
Livet kan förändras så oerhört snabbt.
Han är 18 år och lever.
Men OM det hade gått riktigt åt helvete och inga skyddsänglar varit där...

Dom var tio stycken i en båt som sjönk.
Vattnet var kallt och runtomkring bara mörker.
Dom simmade åt rätt håll och dom orkade...
Idag lider dom "bara" av känslorna, bilderna på näthinnan, tankarna, ångesten...

Jag är så glad att han lever.
Att det gick så bra, trots allt!
Han är en underbart go kille med ett stort och varmt hjärta - och med hela livet framför sej.
Jag önskar honom all lycka i livet.

*****************  **************  ***************  ***************

Ja, det här handlade om min livskamrats brorson.
Många tankar och känslor väcks upp när nånting så hemskt händer.
Mina egna bilder som jag har på näthinnan glimmar till och blir starkare.
Känslor och tankar skrapas av och såren blir återigen öppna.
Vi är så fruktansvärt sårbara, vi människor.

Läser just nu en mycket intressant och bra bok som jag fick av min underbara arbetskamrat.
Den handlar om lycka.
Jag läser en kort del varje gång jag öppnar den, för det är så mycket att begrunda i det som skrivs i den.
Precis som livet självt - det är så mycket att begrunda!

Som idag till exempel.
Först beskedet om olyckan. Sen vetskapen om att någon vi kände var med. Efter det, lättnaden!
Sen Eftertanke, Funderingar, Tankar, Minnen, Tacksamhet, Frågor...
Varje händelse som berör en i livet ger ringar på vattnet i vår stora inre ocean.

Ett bra sätt att försöka lugna stormar som kan uppkomma på denna vår inre ocean, är att sitta ner
 - och göra ingenting!
Gärna i stillhet och gärna i naturen.
Bara vara i nuet och njuta av det man ser och hör.

Vi gjorde så ikväll, livskamraten och jag. Vi satt i solen - helt vindstilla, och bara var.
Koltrasten sjöng i toppen av lönnen.
Starparet tjattrade precis intill den.
Lärkan drillade högt däruppe i det blå och
humlorna hade sitt eget surrande paradis i den blommande lönnen (för övrigt samma lönn som koltrasten satt i...=)

När ingenting annat än naturens ljud, dofter och synintryck finns att tillgå så saktar det inre maskineriet ner.
Det tar ett tag innan kroppen/hjärnan/anden fattar - men när signalerna äntligen går fram DÅ sker det underverk i kroppen.
Det är så skönt att kunna inse hur bra vi har det.
Hur lyckligt lottade vi är.
Så här med facit i handen, så kan jag säja att det varit en bra dag.
Med tanke på alternativen så har det varit en riktigt bra dag!

Men jag kan inte hjälpa det - dagens färg var ändå svart.
Svart som natten och vattnet där i Otterstadviken natten mellan fredag och lördag.
Det är den färgen 10 ungdomar kommer att bära med sej för resten av livet.

Jag vill ge dom ljuset och styrkan att orka!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress