Fjäder

Kvällen före julafton
Det är dan före dopparedan. Klockan är lite drygt halv elva och jag är pigg!
Ja, faktiskt.
Visst behöver kroppen sömn och vila och själen likaså. Men ändå. Jag är för tillfället pigg.
Kan ha sina randiga orsaker, men det kommer jag till. Snart.
Jobbade på Daglig verksamhet hela dagen. Tillsammans med Bästaste arbetskamraten. Det var en bra dag.
Lagom tempo för en dag som denna - dagen före julafton.
Våra arbetstagare hade förväntningar inför jul med besök hos släkt och vänner, julmat och klappar.
Själv ser jag bara fram emot att inte ha några tider att passa, att få vara med dom jag älskar, att få äta och dricka gott och att få göra nånting roligt tillsammans. Förhoppningsvis en promenad i snön - det snöar riktiga lappvantar nu.
När jag kom hem från jobbet var jag inte speciellt pigg.
Hade helst krupit ner i sängen och sovit eller tagit ett skönt och avslappnande bad.
Men icke.
I ett svagt tillfälle hade jag lovat söta dottern att hjälpa henne att plocka bort hennes hårförlängning. Den hade suttit i lite för länge nu och behövde plockas ur.
Jag försökte skjuta upp denna som jag ansåg urtråkiga uppgift så länge det gick. Men till slut var det bara att sätta igång. Jag hade ju faktiskt lovat!
Så där stod jag då. Med plasthandskar på och bomullspads och lösningsmedel och en tång (!) tillhands.
Första slingan hår satt som berget. Andra gick lätt som en plätt att dra ur. Tredje...hon hade 94 slingor av hårförlängning så jag ska nog inte gå in på var och en av dom.
Faktum var att efter ett tag kom jag på en bra teknik och det fungerade riktigt bra. Kanske det berodde på att dottern är av det söta slaget eller att jag hade en liten whisky intill mej.
Hur som helst så har jag lärt mej nåt nytt.
Men så när jag stod där och kladdade och klämde och drog i hårtestarna så kom jag på en sak.
Jag skulle ju ha spelat på travet ikväll - det var sån där jackpottomgång med 90 miljoner (!) i potten.
Men klockan hade ju rusat iväg och det var försent att spela en V75:a.
Jag sa till dottern, lite på skämt att jag nog skulle gå upp till datorn och spela en dubbel istället. Med 9-4. För hennes 94 hårslingor som jag stod och drog ur.
När vi var klara och söta dottern åter var "korthårig" så gick jag upptill datorn och spelade sagda nummer/hästar.
Sen var det dags att laga mat, kolla på Facebook och att äta.
Livskamraten hade koll på travet och hästarna.
Nummer 9 gick in i första Dubbeln och jag blev jätteglad. Det var en häst med bra odds.
Ropade in till livskamraten som satt bänkad framför TV:n och frågade vilken häst som vann andra Dubbeln.
-Nummer fyra, svarade han besviket eftersom han inte hade spelat på den.
Han visste inte vid det tillfället att jag hade spelat på Dagens Dubbel överhuvudtaget.
Två sekunder senare visste han det.
Mitt glädjetjut gick inte att ta miste på!
Oddset var 120 gånger pengarna och jag hade satsat 30 kronor.
Vinsten blev 3600 kronor.
Snacka om julklapp.
Delade genast ut en slant till både dotter och son och livskamrat.
Vilken härlig känsla!
Vi som har slutat med julklappar sen flera år tillbaka - och så kunde jag ge alla något lite ändå. Det var en skön känsla. Glädjefyllt, spontant och med hjärtat och inget som någon förväntat sej innan.
Sånt gillar jag.
Tackade mina andliga vänner för den glädje dom gett mej och kände närvaro av speciellt en man. En man som också spelade på hästar ibland och som hade ett fantastiskt stort och generöst hjärta...
Efter det så kände jag mej pigg.
Det gör jag fortfarande.
Klockan har nu hunnit att bli kvart över elva. Mina älskade barn sover sött inne i gästrummet och livskamraten sitter i soffan framför TV:n. Precis där han satt när vinsten ramlade in...
Jag ska stänga ner denna här apparaten och gå ner och göra honom sällskap snart.
Ska bara titta in på Facebook och önska några fler en riktigt God Jul...
Detsamma vill jag göra till dej - jag hoppas du får en riktigt GOD JUL.
En jul med många kramar, leenden, skratt och känslor som värmer i hjärtat.
Var rädd om dej och värdesätt den du är - du är unik och du har förmågan att göra gott för både dej själv och andra. Kanske bara genom din närvaro i stunden!

Skat-Ann

En riktigt varm God Jul önskar jag dej! Här finns det massor med snö nu (efter nattes snöfall) 1,5 grad kallt. Det är så grannt.

Kramtill er Alla

//Skat-Ann

Christina

GRATTIS TILL VINSTEN. Jättekul när någon vinner som behöver pengarna. Vilken Julklapp!

Min pappa var här o hälsade på för några veckor sedan, då började änglaspelet snurra av sig själv, utan att det stog nära någon värmekälla, ingen satt o andades på det. Det var en häftig upplevelse.



God Jul till er alla

Kram christina

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress