Fjäder

Traderar och mår bra
Allt ändras, hela tiden. Olika händelser gör att känslorna åker berg-och dalbana.
Igår kom livskamraten hem igen och ordningen är återställd så till vida. Men vi är tillbaka på ruta ett igen.
Inget blir som man tänkt sej etc....

Har i alla fall varit en bra dag idag. Jag har jobbat på mitt tvådagarsjobb inom Daglig verksamhet och haft det jättebra.
Vi har gjort änglar!
Underbara änglar av papperskoner och allt upptänkligt material därtill. Såååå skönt att få låta fantasin leka.
Det lättar sinnet.
Lika skönt, fast på ett annat sätt att ge våra arbetstagare taktila behandlingar. Att se hur han eller hon slappnar av och njuter. Att höra djupa suckar av välmående och att få ett leende av någon som inte kan förmedla sej på något annat sätt. Det är en fantastisk känsla som jag känner mej priviligierad att få uppleva.

Men jag stör mej på vissa saker.
  • Att man kallar arbetstagare för brukare till exempel. Brukare. Vilket fruktansvärt ord. Missbrukare och  jordbrukare är okej. Det hör man på ordet vad det innebär. Men bara brukare... Nej, jag fortsätter med mitt envisa - arbetstagare.
  • En annan sak som irriterar mej är allt fint prat uppifrån att man ska sätta arbetstagaren (fast dom säjer förstår brukaren) i centum. Javisst, det är väl självklart. Så långt det går och är möjligt så tycker jag att det är helt naturligt. Men är det så då? Får en trött och kanske förkyld och småkrasslig arbetstagare vara hemma om han eller hon vill? Istället för att gå till jobbet? Oftast finns det inte personal hemma på boendet under dagarna, vilket gör att han eller hon inte kan vara hemma. Och varför gör det inte det då? För att plånboken styr såklart. Det är för dyrt att ha någon personal hemma - och då får arbetstagaren åka och jobba vare sej han eller hon vill eller orkar. Detta innebär att personalen på arbetet dit arbetstagaren åker och vistas under sin dag, får ta hand om en människa som egentligen borde varit hemma.
             Det är väl så himla enkelt att tänka sej själv hur man skulle vilja bli behandlad och bemött om man satt i   
             arbetstagarnas situation. Vad skiljer dom från andra människor i samhället? Förmodligen bara det att dom inte  
             kan protestera själva när något är fel...
  • En tredje sak jag stör mej på (ja, jag vet att jag gnäller men jag måste få lufta det här!) är när personal inom vård och omsorg i synnerhet och andra yrken i allmänhet, går och jobbar fast dom är förkylda och dåliga.
Har man ett jobb där man inte riskerar att smitta någon annan så är det väl okej. Då utsätter man åtminstonde bara sej själv för det jobbiga i att arbeta när man är dålig. Men har man ett arbete där man är nära och jobbar med människor som redan (i många fall) har nedsatt immunförsvar, då är det oförsvarbart.
Men även här styr plånboken många. I stället för det sunda förnuftet.
Jag tycker det är fel när samhället uppmuntrar till sånt här iställt för att hjälpa folk som är sjuka och behöver vara hemma för att friskna till. Men nu håller jag på att ramla in i en ryknde het debatt  här och det orkar jag inte med.
Jag har sagt vad jag tycker och det står jag för.

Och vad sjutton hade allt detta med min överskrift för dagen att göra - Traderar och mår bra..?
Inte ett skit.
Jodå, det hade det visst det!
Jag mår bra därför att jag kan glädjas åt det lilla, för att jag kan glädja och få andra att må bra. Jag mår bra därför att jag fortfarande har mitt sunda förnuft i behåll och har vett att använda det när det behövs. Jag mår bra för att livskamraten är hemma igen, för att mina älskade (vuxna) barn finns i mitt liv och gör mej till en stolt och glad mamma. Det finns massor som gör mej glad och får mej att må bra!

Idag är en bra dag, då jag kan plocka fram den positiva känslan av att finnas till. Idag är jag stark!

Och snart ska jag lägga ut en massa prylar på Tradera och njuta av spänningen då jag ser folk bjuda över varandra för att få sitt kap...

Dagens färg är positivt orange - kreativitetens och livskraftens färg. Stark orange!

Dagens hemska sanning är att det är plånboken (pengarna, ekonomin) som styr våra liv. Inte vi själva!!!






 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress