Fjäder

Irritationsmoment i trafiken...

Det finns en hel massa saker som stör ej när jag är ute i trafiken.
Naturligtvis så kan jag bli himla irriterad på mina mot-, jag menar medtrafikanter...
En del kör ju faktiskt som om dom köpt körkortet på IKEA eller fått det med frukostflingepaketet!
Men det var inte det jag tänkte på just nu.
Nä, det är två andra saker som irriterar mej.
Nåja, tre då....
Först - vem i helsicke har kommit på det här med att ändra hastighetebegränsningen till 40, 60 och 80???
Naturligtvis så måste det vara en skrivbordsnisse som själv inte har körkort.
För om han hade det så skulle han fatta vilken miss detta är.
Ja, jag säjer han, för ingen kvinna kan vara så urbota korkad.
För det första så blir det alldeles för många skyltar att hålla kollen på. Sen undrar jag vad nyttan är, egentligen?Nej, en form av maktmissbtuk anser jag. Utan någon som helst verklighetsförankring och egentlig nytta.
Behövde skylttillverkarna mer att göra?
Behöver man ha in mer pengar på fartkontroller?
Vad är det egentliga syftet?
För att säja att det ska inverka på olycksstatistiken det är ju rena bullshiten!!!
Nästa sak jag retar mej på är alla "bump".
Ja ni vet guppen, vid övergångsställen eller nån annan stans där någon (vem?) tyckt att det behövs ett gupp.
Miljövänligt?
Oh, no! Man bromsar in, kör sakta och gasar på. Vari ligger det miljövänliga här? Måhända att man når syftet med att få folk att sakta ner, men luftföroreningen på grund av allt bromsande och gasande lär nog ge värre biverkningar än lite för hög hastighet i förlängningen.
Sen kan jag väl villigt medge att det är ett effektivt sätt att få folk att bromsa in - vem vill ha bilen söndertrasad undertill??? Men tillbaka till bromsandet och gasandet.
ICKE miljövänligt!
Tredje grejen jag tänker gnälla på är alla skytar med "Akta våra barn", "Levande barn" etc.
Ja, det tro sjutton att folk är rädda om sina barn. Vem är inte det?!
Men att för den sakens skull sätta upp skyltar i tid och otid...
Se till barnen istället. Lär dom att inte leka på och invid vägen. Lär dom trafikvett och var närvarande när dom befinner sej vid vägen.
Jag vet inte hur många trampbilar, trehjulingar, nallar och leksaker i övrigt jag ser dagligen intill våra vägar.
Föräldrar som tänker att NU måste folk sakta ner och vara vaksamma eftersom jag satt ut en leksak precis intill vägen...
Ja men hallå...!!!!
Hört talas om pojken och vargen eller???
Om jag dagigen far förbi en leksakstraktor som står intill vägen vid ett hus - kommer jag då att hinna reagera om det en dag står ett barn där istället?
Jag är ju van vid att det ska stå nånting där....
Ibland fattar jag inte hur folk tänker.
Kanske jag skulle sluta köra bil - eller ge mej in i trafikpolitiken...!?
Nu har jag i alla fall sagt vad jag tycker.
Godnatt!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress