Fjäder

Grannar
Jag har väl aldrig reflekterat speciellt över grannar tidigare i mitt liv.
När jag var liten fanns dom där som en trygg del av mitt liv.
Det var lekkamrater till en början. Med hem där man kände sej välkommen.
Sen blev det grannar man kände igen, men inte mer än hälsade på.
Efter ytterligare flyttar blev det grannar, bara grannar. Såna som bodde intill en men som man inte hade något förhållande till överhuvudtaget.
Många olika sorters grannar har passerat revy under livet tänker jag nu.
Glad blev jag när en före detta granne ville hjälpa mej med min dator (som jag gnällt om och berättat om tidigare).
Ja, egentligen två före detta grannar...
Lite senare idag så var jag borta hos ett par av våra nuvarande grannar. Mannen i huset hjälpte mej att såga isär ett bord medan kvinnan och jag stod och pratade.
Ett bord jag fått av en annan av våra grannar.
Det var ett runt bord som nu har blivit till två halvmånebord och som ska stå framför varsitt fönster.
Så ikväll kom grannens två flickor över. Dom ville inte vara själva den stunden dom väntade på mamma.
Två underbara tjejer med massor av livsglädje, prat och skratt.
Under tiden vi väntade på mamma så åt vi kräftor och vitlökspotatis och mackor. Hur trevligt som helst!
När mamma kom så fick hon också sjunka ner en stund och prata och ta ett glas öl.
Så mysigt och avslappnat och skönt.
Upptäckte att vi hade gemensamt intresse i det andliga också, utöver det vi redan upptäckt tidigare.
Ytterligare en granne tipsade mej idag om vem jag kunde kontakta för att få hjälp med datorn (det var innan min fd granne hörde av sej). Hon är för övrigt min "promenadgranne" bl a - vi promenerar och diskuterar och har väldigt trevligt.
Så jag säjer bara det - grannar, det är underbart att ha dom!
I den lilla byn vi bor i finns sex hushåll.
Vi umgås inte på det sättet att vi springer ut och in hos varandra. Men vi pratar och vi hjälper varandra när vi känner för det och när det behövs.
En gemenskap som är enkel och naturlig och som känns väldigt bra.
Härligt också med före detta grannar som finns kvar i ens liv. En del har man tagit till hjätat och blivit mycket god vän med medans andra blivit som gamla bekanta man har kvar.
Sen har jag haft grannar som varit som "pain in the ass", men om dom bryr jag mej inte längre.
Det är alla goda grannar jag minns och bevarar.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress