Fjäder

2014 föds inatt!
Nyårsafton.
Det gamla året läggs till historien, och ett nytt år ser dagens ljus.
 
Jag har ju gjort en summering av det gamla året, tidigare i bloggen denna månaden, men jag har ett tillägg:
 
Julen 2013 kommer jag inte att glömma.
Känslan av att ha båda barnen hemma, då jag varken förväntade eller trodde detta innan....
 
Den känslan e go'!!!
 
* ** *** **** ***** **** *** ** *
 
Ja, varje år bjuder på nya händelser - sorgliga och glädjande, hemska och underbara.
Det är som en berg- och dalbanefärd. Än så går det upp och än så går det ner. Det enda vi små människor kan göra, är att hänga med i svängarna, och hålla oss fast eller släppa taget...
 
Vi bestämmer själva. Det är alltid det där med att göra val! Heeeeela tiden!!!
 
 
Men jag kan rekommendera en omstrukturering i hjärnan inför det nya året....
 
(Och precis just där, så övergick mitt tangentbord från att skriva svenska tecken till att skriva engelska - å, ä, ö försvann och småtecknen bytte plats...
Puuuh....tur jag har expertiskunskap att tillgå via facebook - TACK!!)
 
Så nu kör vi igen då....
 
Jo, omstrukturering i hjärnan var det.
 
Hur jag menar?
 
Jo, tänk dej så här:
 
Du har ett rum fyllt av lådor (hjärnan med alla minnen och tankar).
Längst in i hörnet så placerar du dom dåliga, sorgliga, hemska och tragiska minneslådorna.
 
Sen fyller du på med dom lite trevligare minnena.
Längst fram, lätt åtkomliga, ställer du lådorna med dina bra minnen.
 
Du vet, dom där med skratt, glädje, njutning, positiva vibbar etc.
 
Sen öppnar du dom positiva minneslådorna, så att du snabbt och lätt kan få tag på innehållet...
 
 
Kunskaps- och erfarenhetslådor ställs lättillgängliga och öppna, så att du kan komma åt dom närhelst dom behövs...
 
 
Slutligen, så måste du informera den lilla verkmästaren däruppe i hjärnkontoret, om följande:
  • Plocka alltid fram det positiva i allt först.
  • Använd erfarenheter och kunskaperna som finns i lagret, till att göra det bästa möjliga av situa
    tionen.
  • Måla hjärnkontoret i regnbågens alla färger och se till att det blir ett rum att trivas i...
     
  • Släng ut alla negativa hjärnspöken som gömmer sej i skuggorna.
  • Låt inga ovälkomna hyresgäster komma in och bygga bo, och snylta av ditt liv!
  • Men låt å andra sidan, hjälpsamhetens, kärlekens och empatins lampa, alltid lysa i ditt sinne.
  • Lita på din förmåga att göra rätt - följ magkänslan, även om hjärnan försöker övertyga dej om annat. (kollar du i erfarenhetslådan, så ser du nog att det blir bäst så...)
  • Och lär verkmästaren att 'Karma finns'...!
     
 
Sådär!
 
Med en sån ordning i hjärnkontoret, så borde det nya året gå som en dans.
 
Själv håller jag på med just denna ommöblering för tillfället. Kan säja att dom negativa och sorgliga minneslådorna är tunga att flytta...
Men dom blir faktiskt något lättare med åren - även om dom har en tendens till att glida framåt i rummet stundtals...
 
Ja, det var en hel massa snack. Nu önskar jag dej en alldeles fantastisk födelsedagsnatt -
Natten då 2014 kommer att födas.
 
 
Ett nytt år med nya möjligheter...
 
Och du, ge inte en massa löften som du ändå kommer att sabba. Var hellere glad åt dom bra saker du faktiskt kommer att göra under detta år!

 
Fyll din almenacka av positiva händelser i ett färgstarkt år. Och var inte främmande för det magiska...

 
 
Tack för att du läst min blogg detta året.
Jag kommer att fortsätta skriva, så länge jag kan trycka ner en tangent...
 
Kram min vän!
 
 
 
 
 
 
 
Lena

Kram på dig också. Tack för din fantastiska blogg och alla foton.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress