Fjäder

En koja i skogen....
Vaknade utvilad efter en bra natt. Har sovit gott och somnade inte så lång stund efter det att jag la mej.
Kan det bero på att det finns syre i luften nu, och att temperaturen sjunkit något tro?
Dock så har jag ett illamående som jag gärna kunde vara utan. Hoppas det ger med sej framåt dagen.
 
Måste säja att det var skönt att det inte var jobb idag. Det gäller att börja försiktigt nu, så det inte blir som sist jag försökte. Känner att jag behöver ta det lugnt, och med 'babysteps'.
Har suttit med mitt kaffe och en liten smörgås, här vid datorn nu på förmiddan. Livskamrat och grå katt ligger intill varandra och vilar i soffan här intill. Liten pigg svartvit katt, är ute på ävenyr.
 
I väderrapporten från Västanåker idag, står det att det just nu är tjugo grader ute. Blå himmel med stora moln. Nån regnskur då och då, och bara en svag vind. Underbart! Jag tycker om att det går mot höst och att naturen står i sin fulla mognad. Dofterna är gudomliga, och färgskalan börjar sakta djupna. Trots att jag är född på våren, så är det hösten som ligger mitt hjärta närmast.
 
Tror jag blir sittande här vid burk och skärm en stund. Ska leta lite på google och skriva en del.
Det är ett förbaskat smidigt sätt att få reda på saker och ting - och att kontakta folk på ett enkelt sätt.
 
*****************
 
Letade nyss efter Rubicons juicer. Vi har en favorit här hemma - Guanabanajuice. Den är supergod och hur nyttig som helst. Men helt plötsligt så finns den inte att uppbringa i affärerna som haft den tidigare. Störande!
 
 
Men nu hittade jag företaget som marknadsför juicen i Sverige, och mailade en fråga till dom. Snabbt och enkelt.
 
Innan datorns intåg i folkhemmet, så hade jag fått ringa, skicka brev och vänta!
Nu hoppas jag på ett snabbt svar.
Jaha ja, där kom det (snabbare än vinden). Ett autosvar, att han jag skrev till är på tjänsteresa och tillbaka 6 augusti. Nåja, då får jag vänta till dess. Vet ju att han har fått mailet i alla fall.
 
Vad är det då som är så speciellt med Guanabana?
  • Guanabana är namnet på frukten för god matsmältning.
  • Bidrar förebyggande och attackerar cancerogena celler i magen, bukspottkörteln, lungor och prostata.
  • Motverkar inflamation vid kolon/överkänslig tarm. Rik på kalcium, fosfor, vitamin C och järn.
  • Guanabana en av de oundvikliga delarna i dieten om man vill gå ner i vikt. 
  • Minskar dålig kolosterol och triglycerider.
Och så är den som sagt supergod!
 
Man kan läsa om den under många namn...
Guanabana, annona muricata l. , Soursop, Taggannona (Taggannona art i familjen kirimojaväxter. Arten förekommer naturligt i Centralamerika och Västindien. Frukten är ätlig och kan väga upp till 2,5 kg. Fruktköttet består av en ätbar vit pulpa och svarta oätliga frön). Graviola
 
Oj, vad mycket det finns att läsa om denna superfrukt. Inte bara frukten, utan hela plantan (löv, bark och frö), tycks vara hur nyttigt och bra som helst! Googla gärna själv på något av namnen, och läs. Intressant!
 
****************
 
Ja, det är på det här viset man (jag) blir sittande vid datorn. Letar, hittar, läser. Länkar som leder till andra intressanta saker. Information....information....information.
Det är inte en slump, att det vi lever i nu för tiden kallas för informationssamhället.
 
Vi blir formligen bombade med information - HELA tiden. Inte konstigt att våra små outnyttjade hjärnor inte pallar all denna information, utan kollapsar då och då.
 
Tidningar, TV, internet, radio, böcker. Smarta (?) telefoner, reklam, reklam, reklam.
Det är en aldrig sinande ström av information. Till viss del bra - till viss del onödigt, och mindre bra.
 
Själv har jag ju valt bort nyheter. Ja, man får ju till sej vad som händer ändå, utan att specifikt behöva söka upp det.
 
Mediasorlet tystnar aldrig, och att helt utesluta all sorts information via olika medier - ja, då skulle det nog bli en koja i skogen (om ens då).
 
 
Men det konstigaste med detta fenomen, är att folk inte verkar bli smartare. Nej, tvärtom.
Nu är det ju så enkelt att hitta information överallt, att ingen verkar behöva tänka själv längre. Det är bara att trycka på en knapp, så blir vi matade, överösta med allt vi vill veta - och mycket, mycket mera.
 
Det kanske inte är så stort fel att jag har svårt att vara bland mycket folk, eller att hjärnan inte längre orkar att ta emot ljud hela tiden.
Tvärtom - jag tror att det är ganska friskt egentligen. Det visar ju att jag har en försvarsmekanism som fungerar, för att jag ska orka vidare. Så egentligen ska jag nog vara tacksam för mitt spykbryt!
Det finns många olika aspekter av allt...
Det gäller bara att hitta den som passar en...!
 
 
Ha en bra dag!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress