Fjäder

​Perioder i livet
kl.10.00
Var aktiv igår. Vet inte om jag kommer att vara det idag...
Känner mej lite som vädret - ömsom positiv och med vårkänslor, ömsom ruggig och grå.
 
Men jag ska i alla fall betala räkningar, göra den lilla bokföring jag har, beställa kattsand mm.
Sen får vi se.
Hade tänkt fara ner till second hand på förmiddagen, men tröttheten tog stryptag på mej, så nu sitter jag bara här vid datorn.
Fast å andra sidan, så var jag ju igång igår - dammsög och torkade golv (så att ryggen gnäller idag).
 
Så gjorde jag ju den där supergoda bacongratängen också. Så himla kul att göra nya maträtter och skapa recept igen.
Undrar varför allting i mitt liv går i perioder?
Ja, inte dom stora känslorna, men sånt som jag tar mej för, så att säja.
 
Just nu är jag inne i tejpen. Aluminiumtejpens beroendevärld. Det är sååå himla kul och det blir sååå himla fint.
Igår kväll till exempel; jag var jättetrött, men kände att jag ville tejpa lite innan jag slocknade. Det riktigt kliade i fingrarna! Roligt, men det straffade sej. Kunde inte somna på flera timmar efteråt.
 
Alltid när jag ska sova, så är hjärnan som mest aktiv. Jag löser problem - och bygger upp nya. Kreativiteten i "lilla brainet" vill aldrig sluta. Det är både bra och dåligt.
Bra för att jag kommer på nya saker och vinklingar, dåligt - ja, det kan du ju själv räkna ut - jag somnar ju aldrig...
 
Men för att återkomma till det här med att allt går i perioder;
Jag märker det extra tydligt i mitt hantverk, i lekstugan.
 
Tillverkning och skapande varierar efter tid.
Akvarellmålning, möbelfix, smyckestillverkning (armband, halsband, örhängen, hårsmycken...), dekoupage, målning, fototransfering, klädsömnad, bildvävnad, drömfångarskapande, mobilbyggande...
Jag kan liksom aldrig bestämma mej för EN sak. Jo, för stunden, men inte i det stora hela.
 
För jag är egentligen inte en antingen-eller-människa. Jag är en vill-ha-allt-hela-tiden-människa.
 
Gillar inte när folk frågar "dumma frågor" som; vilken är snyggast? Vilken är bäst? Godast? etc....
Oftast så är dessa frågor "dumma" för mej.
Älsklingsfärg till exempel - Jo, jag älskar grönt och orange. Men jag gillar gult och rött och blått och lila och...
 
Eller godaste maträtten?
Herregud, jag älskar mat (vilket ävens syns på kroppshyddan!). Ena stunden är det gott, andra stunden nåt annat. Samma med musik. Finns massor som är bra, utan att något måste vara bäst för den skull!
Varför ska man välja hela tiden?
 
 ∞ ∞   PAUS   ∞ ∞
 
18.00
Allt har med humör och känsla att göra.
Jag är född känslomänniska och lever mitt liv efter det.
Ena dan klädd i svart, käkandes köttfärslimpa och lyssnande på Pink Floyd.
Nästa dag klädd i grönt, ätandes vegetariska biffar och lyssnande på reggae,
eller Ainbusk.... ätande bacon.... iklädd jeans och tröja....
 
Men alla dom där olika typerna är jag!
Även om det kan verka motsägelsefullt med vissa saker, för den som bara betraktar och inte förstår.
 
För vad jag än gör, så gör jag det med engagemang....!
 
 
Det här med att röra på fläsket, det går också i perioder.
Var i och för sej ute och gick 7-kilometersrundan häromdagen. Men det var en "engångsföreteelse". I alla fall i den period som jag nu är i, och som jag känner och mår just nu.
 
Jag hoppas komma in i den där härliga perioden igen, när jag bara måste ut varenda dag!
Men jag har lärt mej av livet, att det är ingen panik med någonting. Saker och ting kommer när det är dags. Både bra och mindre bra grejer. Så är det bara.
 
När jag tittar tillbaka på mitt liv, första delen - så kan jag se att allt gått i perioder, mer eller mindre.
 
Fast period är ett ganska knepigt ord...
Oftast förknippat med periodare (en som dricker i perioder) eller perioden (mensen).
Så jag kanske ska kalla det intervaller istället.
Typ som träningsintervaller (än så går det långsamt och än så går det fort...).
 
Livsintervaller, intresseintervaller, sysselsättningsintervaller....
 
Näää...nu har jag suttit här, gått ifrån/kommit tillbaka, så många gånger att nu kan jag inte hålla tråden längre...
 
Over and out och slut för idag.
C U
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress