Fjäder

Recept på KÅLPUDDING
Fick förfrågan och lägger upp mitt recept här...
 
500 gram ekologisk hönsfärs
 ett medelstort vitkålshuvud
   3 ägg
   ca 5-6 dl fet mjölk
   smör till stekning
   ljus sirap (ca ½ - 1 dl per omgång vitkål!!!)
   salt
   nymald vitpeppar
   nån god soya
 
Tror det var allt...
 
Först gör jag en en väldigt lös blandning, av färsen, mjölken, äggen, soyan och kryddorna.
Bland väl!
Sen strimlar jag vitkålen.
Jag brukar köra tre lager kål och två "lager" köttfärsblandning. Kål i botten och på toppen...
Vilket innebär att jag steker vitkålen i tre omgångar.
 
Jag steker i smör. Mycket smör.
Tar en tredjedel av den strimlade vitkålen först.
Häller på en skvätt sirap och kryddar med nymald vitpeppar och salt.
 
När kålen ser lite "genomskinlig ut, så lägger jag den i botten på min ugnsform ( ca 30 x 45 cm, med 6-7 cm höga kanter). Därefter häller jag över en tredjedel av smeten (köttfärsblandningen).
 
Steker en laddning kål till och lägger i ugnsformen. Sen häller jag över resterande smet och jämnar till med en gaffel, så det kommer ut i kanterna också.
 
Sist lägger jag på den sista tredjedelen stekt vitkål.
Jämnar till uppepå så att den kålen kommer ner i smeten och det ser ganska kompakt ut.
 
In i mitten av ugnen i 175°, i cirka en timme.
 
Kålpuddingen är lika god varm som kall. Den är nästan godast dagen efter man gjort den och den håller sej i kylen, i en lufttät förpackning ca tre-fyra dagar.
 
Serveras med små goda tomater och mängder av hemmagjord lingonsylt.
Underbart med en kall till....
 
Blev så jäkla sugen, så jag tog med en tallrik med kall pudding hit upp till datorn....
 
Bon apetit!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress