Fjäder

Lurade
(en liten text jag hittade bland mina utkast till inlägg...)
 
Vi människor är allt ena underliga skapelser.
Vi kräver uppriktighet och ärlighet, men ändå så är det som om vi på nåt sätt vill bli lurade.
I alla fall om man tänker på en sån sak som all kommersiell reklam, som vi blir matade med, dagligen.
 
I Wikipedia står att läsa följande:
Kommersiell - syftar i första hand på verksamhet som omsätter pengar och bedrivs i vinstsyfte under yrkesmässiga former.
Reklam - Avsikten med reklam är att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med målet att öka försäljningen av dessa och därmed öka företagets inkomster.
 
Kommersiell reklam handlar enbart om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Punkt! (min egen anteckning)
 
I Nationalencyklopedin (2016) står det:
"Under en timme får en TV-kanal visa högst 12 minuter reklam och varje avbrott får inte vara kortare än en minut. Maximalt 15 procent av sändningstiden får lov att vara reklam och program riktade till barn eller sändning av en gudstjänst får inte lov att innehålla reklamavbrott. Tobak, alkohol och receptbelagda läkemedel är inte tillåtet att göra reklam om, undantag dock för TV-kanaler som inte sänder från Sverige, till exempel TV3 och Kanal 5 där gäller de regler och lagar som råder i respektive land".
 
Säj nu att man sitter och tittar på TV en kväll. Vi säjer tre timmar, för skojs skull. Då får vi alltså trettisex minuters reklam serverat under denna tiden. Vi väljer vilka TV-program vi vill se - men vi väljer inte vilken reklam vi vill se. Den får vi "på köpet" så att säja. Det är allt från tandkrämsreklam där "ledande tandläkare" (och vem i helvete är det?) påstås ha sagt nåt positivt om just den tandkrämen, eller hundar med människotänder till allt annat trams som ska prånglas ut.
 
Och vem kan inte den stora hamburgerkedjans enkla lilla trudelutt, eller vilken överraskning som innehåller tre-i-en. Information vi inte söker, men som delges oss ändå - om, och om, och om igen.
 
Men med reklamen kommer också lögnerna, eller ska jag kalla det dom outtalade sanningarna?
Titta till exempel på reklamen för diskmedel. Du vet den där gröna, med ett engelsk Ja som namn...
"En droppe räcker till...bla, bla, bla". Huruvida det är sant eller ej, det ska jag inte gå in på. Det är den outtalade sanningen, som inte finns med i reklamen som jag vill åt.
För ingenstans hör man det basuneras ut, till alla tittare och tilltänkta konsumenter, att produkten är totalt hälsovådlig. För att inte säja - rena giftet!
 
Detta är en bild på en del av etiketten på flaskans baksida - som jag skäms att säja, står nere i vårt kök...
 
 
Hur är det bara möjligt, att denna produkt får säljas över huvud taget???
Och jag är bergsäker på, att detta inte är den enda produkt vi har i våra skåp, i våra hem, som har liknande innehåll.
 
SKADLIGA LÅNGTIDSEFFEKTER FÖR VATTENLEVANDE ORGANISMER!!!
 
Smaka på den meningen några gånger, och låt det sakta men säkert sjunka in, vad det faktiskt betyder...!!!
 
Om man väljer att skriva ut ordet långtidseffekter, så handlar det definitivt inte om bara veckor eller månader!
Vattenlevande organismer -
 
Jag knappade in vattenlevande organismer på Google och fick upp, bland annat Riskfraser - Wikipedia !!!
 
Det finns alltså regler och förordningar som tvingar företag att deklarera sitt innehåll (bra).
Men det ska skrivas i koder, så att gemene man måste leta upp betydelsen själv, om han eller hon är intresserad av vad dessa kryptiska koder står för!!! (DÅLIGT)
Det finns tydligen inga regler för var gränsen går, om produkten över huvud taget ska få tillverkas och säljas (DÅLIGT!) För om det gjorde det - hur fan kan man då få sälja en produkt som har långtidseffekter på vattenlevande organismer??? Och som man vet används av mängder av människor!!!???
 
Människor, djur, växter - alla är vi beroende av vatten.
Men om vattnet hela tiden utsätts för diverse gifter och föroreningar - är då människan korkad nog att inte se sammanhanget???
Det är inte så att alla gifter och föroreningar försvinner ur vattnet, bara för att vi spolar upp det från kranen i vårt eget kök!
Nej, mycket av det som vattnet utsatts för, följer med ut ur kranen och in i våra kroppar - och vad händer då med våra kroppar???
 
Sån här reklam matas vi med dagligen!
Snyggt (nåja, det får var och en bedöma efter eget huvud) förpackat och framlagt, med en glad liten filmsnutt. Gärna en glättig melodislinga till också - så att det verkligen fastar i folks medvetande.
 
När jag nu ändå är i gång med att spy på den kommersiella reklamen, så har jag en till sån där brasklapp att komma med.
Det är företag som gör reklam för - att dom inte gör reklam!!!
För att dom inte vill gå med vinst!!!!!
 
För att dom har ett ben i varje läger kanske!!!?
 
Jag menar, hur stort får hyckleriet vara innan vi ska reagera?
 
Skulle tro att dom flesta sett reklamen där den utländska reklamkillen, kommer in på svenska systembolaget och talar om för dom anställda hur man verkligen gör reklam, för att gå med vinst. Men "nääää...." säjer dom flata svenskarna. " - så gör inte viiii, för viiiii följer den svenska modellen"...........Ja, men Hallååå....!!!!
 
Ja, jag pratar om alkoholreklam och vårt statliga bolag, som är så duktiga på att tala om att dom varnar för det dom säljer. Lika förbannat så fortsätter dom att sälja sina varor!!!
 
OM det nu vore så att det låg nån form av uppriktighet och sanning i deras påståenden - att dom inte vill göra reklam bara för att dom inte vill gå med vinst, och att nu svenska folket skulle dricka mindre alkohol bara för det... - Vore det inte bättre att avveckla/lägga ner/slå igen hela verksamheten och sluta med det där dubbelspelet dom (svenska staten) håller på med???
Falskspel har aldrig vunnit i längden!
Eller, just det - det är tydligen det som vinner nu för tiden - för folk behagar att gå på vad som helst, med hull och hår! Bara det förpackas på ett trevligt sätt...
 
Och i mitt tycke så är detta ett falskspel av stora mått. Det handlar inte om bara om vinster, det handlar om makt också. För nog fasen går dom med vinst - det finns väl inget företag som fortsätter med det dom gör, om dom inte får ut nånting av det! På köpet så får dom makten att tala om för oss svenskar vad vi får och inte får.
"Du får köpa vår sprit - men drick den inte, för då kommer du att dö"
 
Likadant med tobaksmonopolet - "Köp våra rökverk - men rök inte, för då kommer du att dö"
 
Kanske inte så konstigt det här med diskmedlet ändå...
"Köp vårt diskmedel - men använder du det, så kommer både du och din familj och sju generationer framöver att dö".
Det är lite samma sak - fast ändå inte!
 
Fast vi får fakta framlagda klart och tydligt - om vi vill se dom, så väljer människan att köra huvudet i sanden, som en struts. Ser inte, bryr mej inte - gör bara som "alla andra".
Tyvärr så är jag inget undantag. Jag går också på reklam och jag köper också produkter som är dåliga för miljön, och i slutändan även för mej som människa. Men jag försöker i alla fall att bli mera medveten. Vi blir så in i helvete manipulerade, hela tiden - så vi måste helt enkelt börja tänka själva!
 
Som slutkläm, så tänkte jag bra nämna det som på senaste åren vuxit och blivit som en svulst i folks liv och ekonomi - Casinospelen på nätet. Reklamen om dessa olika casinoföretag via TV, är oändlig. Det kommer nya hela tiden!
Här kan vi i alla fall snacka om vinster till företagen som tillhandahåller dessa "tjänster".
Jag fattar över huvud taget inte vad det går ut på - kalla mej gärna dum - det tar jag som en komplemang! Det är ju inte vi, konsumenter, som blir rika - det är ju så bakvänt som det går att få det.
Och det säjer ju sej självt, att det inte går att bli rik på, eller leva ett normalt liv med casinospel som sysselsättning. Även om man vinner några kronor då och då...
I mitt huvud så ser jag bara skulder, lån, mera skulder, kronofogde, brottslighet, misär - och ett obotligt spelberoende!
 
Undrar vad som hände med all reklam om bra saker?
Om att hjälpa varandra, sina medmänniskor, sej själv, till ett så bra liv som möjligt?
Men just det - det genererar ju inga pengar, till någon vars plånbok/konto redan är sprickfärdigt överfulla...
 
Tänkte inte på det.....
 
 
 
 
 
 
Spara
Spara
Spara
Spara
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress