Fjäder

Energi i vardagen
So it begins!
 
Första lasset kört. Fast inte till lägenheten, utan till en källarlokal i samma hus. Vår källarlokal. En bra sådan, där det kommer att få plats massor!
Nej då, ingen fara, jag ska inte fylla den med något onödigt (cross my fingers behind my back). Men det känns bra att kunna ställa ner saker där, som vi kanske kommer att få nytta av, om vi flyttar igen. Man vet aldrig.
Men nu ska vi inte tänka på det, för nu ska vi flytta in i vår lägenhet först och känna in läget.
Vad som händer sen, ja det tar vi sen.
 
För man ska inte oroa sej i onödan - säjer jag, som oroat mej mer än nödvändigt sista året. Men vem skulle inte bli orolig av att inte veta var man ska bo, om man hittar nånstans att bo...
Nu löste det sej på bästa sätt för oss, och jag är evigt tacksam för detta.
 
Men det här med att gå omkring och oroa sej, det tar på krafterna.
Samma med alla små val vi måste göra under vår vakna tid på dygnet. Varje litet val kräver sin del av energidepån i kroppen:
Vad ska jag ha på mej idag? (Där känner jag igen mej själv. Kan byta kläder många gånger varje morron, innan jag slutligen hittar nåt som får duga).
Vad ska vi äta till mat? Korv eller fisk, vegetariskt eller en köttbit?
Ska jag sätta mej och vila eller sätta igång att städa? Måste jag städa?
Kaffe eller thé? Nånting till, eller en slät kopp?
Duscha eller bada?
Stryka eller inte?
Ringa det där jobbiga samtalet, eller dra ner ett sms?
Gå på toa före eller efter,  jag gjort klart det jag håller på med? (en vanlig fråga på jobbet!)
Hästsvans eller hängande hår?
.........Aftonbladet eller Expressen???
Ja, det jag vill få fram, är att alla dom här små, till synes triviala sakerna, kostar energi.
Jag läste en artikel om att det var både energi- och tidssparande, att ha rutiner och att göra som man brukar.
Som exempel; Istället för att stå och välja mellan coctailtomater, plommontomater, kvisttomater eller vanliga, så tar man dom man vet att man gillar - snabbt och enkelt. Minimera vardagsvalen alltså och spara energin till det som är av vikt istället.
Men om man nu tar en vanlig handling i mataffären, så är det baske mej inte lätt. För utbudet är rent otroligt!
 
Varför i helvete ska vi behöva ha femtio olika tandkrämssorter, eller tio olika sorters disktrasor?
Eller ost - hel i bit, riven eller skivad - av hur många sorter som helst. Eller wc-papper - mjukt, hårt, enlags eller två- eller trelags,blekt eller oblekt, mönstrat eller slätt, färgat eller ej....
Det är såna här saker som tar tid - att välja på sånt som vi egentligen inte behöver välja på. Men utbudet är så stort, att vi omedvetet väljer, även på det vi vet är rätt och bra.
 
Det var kanske inte bättre förr, men det var i alla fall lättare att göra val. Då, kostade det mer tid i arbete, att laga maten vi åt. Alltså la vi energin på tillagningen och valet på vad vi skulle göra med råvarorna vi nyss handlat.....
Nu kan vi köpa allt färdigt. Det finns pannkakor, potatisgratänger, färdigskuren sallad, grillat kött....
Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med allt det här pladdrandet - min röda tråd som skulle följa tanken här, snäppte av nånstans på vägen!
 
Men grejen är, att vi kan spara energi genom att låta vissa saker vara rutin och vana - så får vi mer ork till dom stora valen, och det som betyder nåt.
Nej, lika bra att sluta här, för det känns som om jag slösar all min energi till nåt jag inte kan slutföra och få en ände på.
 
Tror nog att hjärnan är upptagen med så mycket annat fortfarande, att den har svårt att selektera och koncentrera sej på en enda sak. För det är mycket nu.
Helt plötsligt så ska man ha kolla på allt som ska säjas upp, vidareflyttas och/eller ändras. Det är el, telefon, mobil, försäkringar, bredband, prenumerationer....
Det gäller att komma ihåg allt. För varje pryl har olika bestämmelser. En del har uppsägningstid, annat går att fixa direkt.
 
Igår satt jag i telefonkö i 56 minuter, bara för att klargöra en sak som tog max en minut!
Där kan vi snacka om energislöseri.
Fast under den tiden hann jag betala några räkningar, gå på wc, ändra ett par grejer i betalningssystemet och svara på lite frågor på nätet. Tur att simultanförmågan funkar ibland i alla fall!
 
NU är det väl dags att dra på sej ett par raggisar och börja (fortsätta) att packa grejer. Livskamraten kör ett par lass, så det gäller att ligga någorlunda i fas.
Men det blir bara nån timme, för sen ska vi släppa loss ett tag, och bara slappa och njuta. Ner till staden för god mat och trevligt sällskap.
Ska bli riktigt roligt!
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress