Fjäder

Höstmat - med mycket kärlek och smaker!
 
När hemmet är nystädat och dammfritt, så gillar jag att sätta in fräscha blommor. Så igår, när vi hade varit i Skara, så svängde vi in till det nya gardencentrat i utkanten av stan.
Nu var det ju snittblommor jag var ute efter, så det blev inget köp för min del. Utbudet på det var mindre än minimalt.
 
Men då kommer dagens känsla. Mannen gick ut en morgonpromenad medan jag vaknade till liv och började greja lite här hemma. När han kom hem hade han köpt blommor till mej. Gulle!
 
 
Fin början på en solig dag!
 
Men nu till det jag hade tänkt skriva om idag, nämnligen gårdagens middag!
 
Kycklingfilé, bakad i ugnen under ett hösttäcke
Baconlindad, vitlöksspäckad bakpotatis
Paprikabåtar med vitkål
Vitlöksgräddsås med rödvin
Saltad sallad
 
 
Jag börjar med Baconlindad, vitlöksspäckad bakpotatis, eftersom den tar längst tid att bli klar.
  • Borsta potatisen väl - skala inte. Jag använder vanlig, så kallad mjölig potatis, av lite större storlek.
  • Gör skåror, ca två cm djupa, och pressa ner tunt skivad vitlök.
    Salta.
     
  • Linda varje potatis med tre - fyra baconskivor.
  • Lägg dom lindade potatisarna i en ugnsform
  • Krydda med Curry Thai och Chili.         
  • Ringla över lite olja.                                     
     
    Sen fixar man till Paprikabåtar med vitkål -
    som ska vara med i samma ugnsform.
     
    1. Dela varje paprika i fyra klyftor.
    2. Lägg i en bit (liten klyfta) vitkål.
    3. Krydda med örtkrydda.
    4. Toppa med en bit bacon.
    5. Ringla över lite god olja.
     
    Lägg paprikabåtarna mellan potatisarna och ställ in formen i ugnen 175°.
    Sätt klockan på en och en halv timma.
     
    Sen är det dags att göra iordning Kycklingfilé, bakad i ugnen under ett hösttäcke!
     
    Dela filéerna i halvor och lägg dom i en bunke för att blandas i marinad.
     
    Marinad / Topping: 
    2 msk Ostronsås, 2 msk soya, rökt paprikapulver, nymald vitpeppar, 1 msk honung,
    1 finhackad morot, ett finhackat äpple, en näve osaltade, naturella jordnötter - krossade
     
    Blanda omkring filéerna i marinaden.
    Lägg kycklingfiléerna på en smord/oljad ugnsplåt (med kanter).
    Häll/lägg över marinadblandningen jämt över köttet.
    Droppa över lite bbqsås.
    Avsluta med några ostskivor på varje.
    In i ugnen, bredvid potatisen (nu bör det vara ungefär en timme kvar på potatisen).
     
     
    Sen kan du ta det lugnt en stund!
    För jag glömde säja att den Saltade salladen gör man flera timmar innan allt det andra! Sorry!
     
    När jag köper slanggurka så brukar jag snabbsalta den i en plastpåse, tillsammans med dill och ett par matskedar salt. Bara delar gurkan i fyra bitar och lägger ner allt i en påse, tillsluter och lägger i en skål och ställer in i kylen. Sen vänder jag på påsen lite då och då, så att vattnet som dras ur gurkan av saltet, ska komma i kontakt med alla gurkbitarna. Glöm inte dillen! Låt ligga två-tre dagar - ÄT!!!
    När sen gurkorna är uppätna (vilket brukar gå snabbt), så har man kvar gurksaltdill-lagen.
    Det är denna som är basen i min salta sallad.
     
    • Skär tunna morotsskivor med potatisskalaren
    • Skär en liten röd lök i tunna skivor
    • Skär gurka i en halv cm tjocka skivor och dela dessa i fyra bitar
    • Strimla vitkål med osthyveln
     
    Lägg alltsammans i gurksaltdill-lagen. Tillsätt en en knapp tsk salt - blanda väl!
    Pressa ihop salladen hårt och lägg en gladpack över och ställ in i kylen.
     
    Man kan med fördel göra denna salta sallad dagen innan, men det funkar att äta den efter tre-fyra timmar också.
                                                      Hyvlad morot i gurksaltdill-lagen.
     
                                            Ihoppressat - in i kylen...
     
     
    Sist, men inte minst, har vi då såsen!!
    Vitlöksgräddsås med rödvin
     
    Här har jag tagit all vätska som blivit i ugnsformarna som bas.
    Sen har jag hällt i hälften så mycket grädde som spad.
    En skvätt rött vin och lite nymald vitpeppar - sen använder jag maizenaredning (glutenfritt).
     
    Koka/sjud under ständigt vispande. Ta ev mer grädde (eller vin ...)
    När såsen blivit lagom tjock och har en angenäm konsistens, så pressar man ner en hel solovitlök (eller fyra-fem vanliga vitlöksklyftor)
     
    Sen är det bara att lägga upp på tallrikar och servera!
     
     
    Kycklingfilé, bakad i ugnen under ett hösttäcke
    Baconlindad, vitlöksspäckad bakpotatis
    Paprikabåtar med vitkål
    Vitlöksgräddsås med rödvin
    Saltad sallad
    Serveras med något gott att dricka till. Förslagsvis ett gott rödvin eller en kall öl.
    Men det går lika bra med vatten - för här snackar vi mycket smaker!
     
    Bon apetit!
     
     
     
    Tack för du tittade in - ses snart igen!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress