Fjäder

Recept på Regnbågspanna.
Vill dela med mej av en av dom enklaste och godaste maträtter jag någonsin gjort.
Jag kallar den Regnbågspanna - för den är gjord i en gjutjärnspanna, den serveras i en gjutjärnspanna och den är lika färgstark som en regnbåge...
 
Först gör jag en vanlig köttfärssås.
Och med vanlig menar jag - en god köttfärssås med mycket smaker - en sån man tycker om.
 
Jag brukar fräsa finhackad gul lök i smör.
Sen lägger jag i köttfärsen (ekologisk nötfärs t ex) och låter den steka med tills den är genomstekt.
Då kryddar jag med salt, vitpeppar, rökt paprika - och andra kryddor jag gillar.
Därefter häller jag i salsasås, kethup, soya, ostronsås, chutney.... - det jag tycker om och som ger en god smak tillsammans.
Sen lägger jag i fint skuren röd paprika och eventuellt grillad paprika på burk (också finskuren).
Man kan ha i precis vad man vill...
 
Jag brukar låta köttfärssåsen stå och puttra ihop på svag värme, medan jag rör om då och då.
Under tiden så skär jag upp
röd lök
sallad
röd paparika
tomater
etc
i små, små bitar.
Här kan man också ta precis vad man tycker om och som passar.
 
Majs är också gott på. Även finstrimlad skinka.
 
Precis innan jag dekorerar och gör klart regnbågspannan, så brukar jag pressa ner en massa vitlök i såsen och röra om.
Sen lägger jag på "hacket"...
 
 
Här har jag mjölksyrade morötter i mitten och avgränsar paprika och tomater med persilja.
Förra gången hade jag strimlad skinka täckt med persilja i mitten...
 
 
 
Det blir lite som tacos, fast redan blandat.
Gott med en bit bröd och en god ost till, men inte nödvändigt.
 
Ja, det var tips på en allt-i-ett-rätt, som man kan utveckla i det oändliga.
 
SMAKLIG MÅLTID!
 
 
Fasen också, nu blev jag ju hungrig - tur att det är "lunchdax"
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress