Fjäder

Glutenfri pizza
Hahaha....blev varken eller, om man säjer så!
Inget tecknande, inga brev skrivna och ingen Woman cave - inte idag.
 
Varför?
 
Jo, jag hamnade i köket!!!
Skulle ju fixa nåt att äta - och det blev den absolut godaste pizza jag någonsin gjort!!!
 
Kanonenkel, och himla god glutenfri botten:
 
3 dl mjöl - jag tog Lailas mjölmix, baserad på majs (Kockens), gula paketet.
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt
 
Detta blandas väl.
Sen har man i...
 
50 gr rumstempererat smör
 
Mosa ihop smöret med mjölblandningen,
och häll i...
 
1 ägg
3/4 dl mjölk (röd)
 
Blanda ihop och knåda ihop till en pizzadegsbulle
Platta ut degen på en smord plåt och
lägg på fyllningen...
 
Först ketchup - ett tunt lager över hela bottnen.
riven ost
gul lök - finstrimlad
½ röd spetspaprika - finstrimlad
½ pkt Tiroler speck (70g) - köpt på Lidl
10-12 urkärnade goda gröna oliver - i bitar
2-3 msk stora kapris
oregano
olivolja i en tunn fin stråle över pizzan
 
225-250° i mitten av ugnen 13 minuter
 
 
Tag ut pizzan och klicka på extrakryddad bearnaisesås (jag kör Blå bands pulver - vilken jag tycker är godast)
Kör dom två sista minuterna på 200-225°.
Klart!
 
 
Gjorde en pizzasallad medan pizzan stod i ugnen...
 
Hyvlade vitkål fint med osthyveln
Pressade över ½ lime
en skvätt hampaolja
oregano
svartpeppar
 
Blandade och pressade det mot botten i en skål - klart!
 
 
Som sagt, en enastående god pizza - helt glutenfri (vare sej man är glutenallergiker eller ej, så är denna pizzan kanon)!
Lagom mättnadskänsla ( jag åt en tredjedel och blev proppmätt - men utan den där degiga, tunga mättnadskänslan).
 
Bon apetit!!!
Nu tar jag kväller och slötittar på "På spåret".... 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress