Fjäder

En böljande dag
Idag var alltså mitt möte (precis som jag skrivit in i kalendern...).
Träffade en ny bekantskap i min fallskärm.
Tack och lov så klickade det direkt. En mycket trevlig människa med vad jag anser, både dom rätta erfarenheterna och tänket.
 
Trots detta (och mötet tog knappt en timma), så blev jag totalt energitömd.
Gav mej fan på att jag skulle handla idag, eftersom det inte blev något av med det igår. Så jag for till Willys och gjorde min handling direkt efteråt.
Magras!
Mitt under pågående handling.
Lämna kundvagnen, leta reda på wc - tillbaka till kundvagnen och handla vidare... puuuuh!
 
När jag kom hem var jag som en trasa ungefär.
Livskamraten som precis kom innanför dörren, undrade hur det var fatt - för han såg på hela mej att nånting var galet.
 
Så jag gick och la mej. Drog täcket över huvudet och trodde att jag skulle kunna sova bort eländet.
Gick åt helvete!
 
Kunde inte slappna av det minsta. Det pirrade och skakade i hela kroppen, så efter en timma gav jag upp.
Klädde på mej och gick ut för att ta en promenad, ner till skogen.
 
 
Skönt att komma ut, trots den lite småsvala vinden.
Då började det regna!
Sen haglade det lite, för att återigen övergå till regn...
 
Men...
 
Jag njöt i stora drag av det kalla regnet (7° ute), och hur det slog mot ansiktet. Håret blev genomblött och solglasögonen (som jag tagit med som "säkerhetsåtgärd") satt som en hårklämma uppe på huvudet.
 
Nu blev inte min lilla promenad längre än 3,5 kilometer, och när jag kom in var jag både kall och våt.
Men återigen - sååå skönt!
 
Av med det våta, på med mysisar, och så en stor kopp myntathé.
Sen kände jag mej både pigg och glad efter det!
 
Ja, så kan det bli.
Man vet så lite om vad som ska komma, eller hur man ska reagera ------ och det gäller naturligtvis inte bara vädret, utan mera livet i sej.
 
När livskamraten återigen kom hem från arbetet, så blev det god och nyttig mat...
Jag är så himla glad, att köket och matlagning är en av dom grejer som fortfarande känns, både roligt och inspirerande!
 
 
Till två personer:
Det du ser på bilden ( gul lök, vitlök, morötter, röd paprika, rödbetor, potatis, zucchini, gurkmeja)
+ ett paket bacon, olivolja och flingsalt.
 
Dom där små prylarna som ser ut som morötter - är färsk gurkmeja!
Så otroligt gott!!!
(och som färgar allt dom kommer i kontakt med, i en ljuvlig gul färg!)
 
Delade grönsakerna och rotfrukterna i mindre bitar och la i en smord ugnform.
Vitlöksklyftorna och gurkmejan la jag i en liten skål tillsammans med olivolja och lite flingsalt, och ställde i formen. Så delade jag ett paket fryst bacon i små trekanter och stoppade ner här och var.
Ringlade över generöst med god olivolja,
 
 
tog några nypor flingsalt och strödde över det hela, och ställde in ugnen i 225° i 45 minuter.
Sen skruvade jag ner värmen till 150° och lät det hela gå färdigt i ugnen, i ytterligare en kvart.
 
Under tiden detta stod i ugnen så gjorde jag två kalla såser:
 
 
Kall vitlökssås (den högra):
2 dl turkisk yoghurt
½ dl Thai, sötsur sås på flaska
2 msk majonäs
3 stora vitlöksklyftor, pressade
5 cm finskuren purjolök
 
Kall pepparrotssås (den vänstra):
2 dl turkisk yoghurt
2 msk majonäs
3 cm riven färsk pepparrot
 
Supergott till dom varma grönsakerna och rotfrukterna!
 
 
 
Serverade det hela på ett stort salladsblad (cosmopolitan) med några coctailtomater till.
Vitlöken och gurkmejan i olivoljan, hällde jag över den halva gula löken....🤤... sååå gott!!!!
 
Ja, så blev det med denna dagen.
Är trots allt ganska så nöjd.
För det gick både upp och ner, men slutade åt rätt håll...
 
Nu ska jag joina livskamraten framför TV:n en stund. Vad det blir där har jag ingen aning om - men det ska väl förhoppningsvis finnas något sevärt...
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress