Fjäder

Nyårsafton.... (jodå, jag har kollat!)
Hahaha....så dumt att tro att jag inte skulle hinna in här nån mer gång innan nyår!
Eftersom jag nu fick en dag extra (det var ju inte nyårsafton igår), så finns det ju massor av tid att skriva!
 
Men jag undrar vad som rör sej i min lilla Fjäderhjärna egentligen...
För igår när jag skulle sova, så gick det bara inte. Visst, kroppen var trött när jag la mej - mej hjärnan!!!
Den höll på att skriva vers och dikt och rim... Fan, jag tänkte till och med i rim!!!
Just precis då, så var jag så oändligt trött på ord. Alla dessa ord, som pockar på att få stå i olika formationer - och vart och ett med sitt eget uttal och betydelse.
 
Men, det var lika bra att lämna sängvärmen och gå upp. Gjorde en stor kopp med honungsvatten och färsk ingefära. Sen satte jag mej i lekstugan, med en penna och ett blankt papper framför mej.
Tog inte speciellt lång stund innan pappret var fullskrivet - och små teckningar kompletterade det skrivna...
 
När jag sen trodde att jag var klar, och gick och la mej igen - då fick jag tända och skriva av mej ytterligare fyra, fem gånger, innan jag till slut kunde dåsa bort i sömn. Då var klockan lite efter tre!!!
 
Önskar jag kunde omvandla allt detta skrivande till något vettigt. Nåt som kunde ge en slant kanske. Eller vara till nytta för någon annan. Nu är det ju mest ett sätt för mej själv, att tömma hjärnan på ord och att skapa skrivna minnen, eftersom mitt eget minne är så utslitet och trött.
 
Kan ett minne bli utslitet?
Ja, jag tror det. För om man har alldeles för mycket som rusar omkring i hjärnan, och som inte hittar sin bestämda plats, då fylls ju det som skulle vara minnesbank av allt möjligt annat. Och i min minnesbank ligger gamla låttexter, underbara ögonblick, plus lite andra "värdesaker", så där är det fullt!
 
Och om det är fullt i hjärnan, var ska då kroppen göra av allt som far runt däruppe? I mitt fall vet jag helt säkert - det hamnar på höfterna, över magen, på överarmarnas undersida...
Så om ni nån gång skulle fundera på, varför min kropp utökat och huden blivit slapp, så är den enkla förklaringen att jag har så himla mycket jag ska komma ihåg...
 
Logiskt va´?!      ????? 
 
Vad är det då för rim och ramsor, dikter och verser som jag producerar i mitt inre? Ja, det undrar jag med.
För det bara ploppar upp, och så är jag tvungen att skriva ner det, för att få det ur systemet.
Det jävligaste är när hjärnan, som igår, får för sej att allt ska rimma......
Det underlättar ju inte precis i dom stunderna, att jag har en sjuhelvetes fantasi och ett lika stort ordförråd att ta av. Eller jo, det underlättar ju så till vida, att det blir enklare att rimma vidare och få ur sej "skiten". Men det tar ju aldrig slut.....
 
Ibland undrar jag om det är av stress eller vad det är, som startar upp hjärnan på dessa höga varv. För när jag väl somnade, så var jag totalt slut!
 
Vilket innebar att det blev en låååång skön sovmorron (idag också).
 
Och vad gör jag då, för att ta det lugnt och fylla på med energi när jag vaknar...?
Jo, jag går naturligtvis till datorn och sätter mej!!!!
Ja, jag vet - det rimmar inte!
 
Om jag skulle följa mina instinkter och göra som dom flesta år innan i mitt liv, så skulle jag fara omkring och plocka bort julen nu. Eller förresten - det hade redan varit gjort vid det här laget.
Men i år så känner jag mej så jävla trött, på grund av allt fysiskt som "drabbat" mej sista tiden, så jag skiter i det.
Blir nog tid till det också känner jag. När jag orkar.
 
 För nu sitter jag här och hostar och nyser.
 Palestinasjalen ligger i flera varv runt min hals  och julmyssockarna är på.
 
Fick ett litet ryck tidigare, och gjorde en härlig fruktsallad, som jag tänkte vi ska ha ikväll. Mängder av vitaminer och nyttigheter!
Plockade fram lite middagsmat ur frysen också. Om känslan kommer och det blir som jag tänkt, så kanske det kommer bilder på resultatet senare.
 
Nu är klockan fyra på eftermiddan och det är Nyårsafton!
Tror jag ska ta nåt starkt, som medicin mot alla jävla baciller och virusar och  annat löst elände. Vi ska ju varken bort eller ha gäster, så jag kan göra vad fan jag vill (inget ont som inte har nåt gott med sej alltså, sa den introverta lilla  skiten på min ena axel).
 
Tycker att det blir tjatigt att säja Gott Nytt År igen, så jag struntar i det. Ha en bra kväll istället och gör det bästa av den. Lär dej värdesätta det du har, så blir livet fan så mycket lättare. För om man inte kan vara nöjd med det man har, hur ska man då kunna bli lyckligare med mer...?!
Sen kanske man inte är nöjd med det man har av andra skäl. Då får man ta tag i det och göra nåt bra av det. Men det är en helt annan historia...
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
Denna är till dej min dotter - det var så här dom skulle sett ut på julafton
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Spara
Spara
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress