Fjäder

Att byta ut...
Okej, NU fattar jag. Min blogg låg ute på "Bloggspaning" - därutav alla som tittat in!
Tack allihopa!!!
798 visningar just nu!
Himla kul!!! 
 
Tänkte bara berätta att det funkar lika bra med selleri.....
Nä, men det funkar lika bra med glutenfri mjölmix, som med vetemjöl i fläskpannkakan.
 
Originalreceptet är:
6 dl vetemjöl          -  (Det bytte jag mot 5½ dl mjölmix, 1 tsk fiberhusk och ½ dl mandelmjöl).
1½ tsk bakpulver
1 liter standardmjölk
2 ägg                      -  (Jag tog 4)!
½ tsk salt
 
Vispa hälften av mjölken tillsammans med äggen.
Blanda alla torrvaror.
Vispa ner mjölblandningen + resterande mjölk i äggmjölken.
Låt smeten stå och svälla i en bunke i 1 timma.
 
 
En bit fläsk
Under tiden kan man steka fläsket (varmrökt sidfläsk) i små tärningar.
Sen fördelar man dom jämnt i en smord långpanna.
När fläsket svalnar, så ligger det kvar där man lagt det...
 
När man sen häller på smeten (efter att ha rört/vispat den lite), så får man hälla lite försiktigt.
För det är trist när allt fläsk samlas på ena sidan bara....
 
 
225 - 250°,  i 30 - 40 minuter.
Jag brukar sätta klockan på 35 min, och det brukar vara perfekt för den ugnen jag har.
 
 
Serveras med lingonsylt och lite extra salt för den som vill ha.
Försvinnande gott!!!
 
 
Det bästa är, att den är lika god kall som varm (nästan ännu godare faktiskt!)
 
 
Medan vi åt, så lekte Missy och Lilleman kurragömma i köket!!!
 
 
Och bara för att jag tittade in här en gång till idag, så kommer det ytterligare en
Dagens Tänkvärda:
 
Vi är alla produkter av vårt förflutna -
men därmed inte sagt att vi måste vara fångar i det...
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress