Fjäder

Knappt två timmar kvar...
på 2018.
Kan inte säja att jag sörjer året som gick.
Så mycket skit som det förde med sej, så klarar jag mej mer än väl!
 
Men, man ska inte se bakåt, i alla fall inte idag (och inte just nu). Kan hända det kommer en resumé av året som gick, nån gång inom den närmaste framtiden. Men inte idag!
Nä, idag gäller blicken framåt. Inga backspeglar (utom till igår*).
 
Dagen idag har jag fått en längtan och ett behov tillgodosett.
Jag har en liten gen nånstans inom mej, som vill starta ett nytt år alldeles rent.
Ja, då menar jag utan julsaker. För nästa jul är först om ett år, och då kan jag omöjligtvis starta ett nytt år genom att redan ha det julpyntat!!!
 
Inte varje år det funkar på detta sätt, på grund av olika omständigheter. Men i år funkade det!
Hela dagen har jag ägnat åt att röja undan alla
spår av jul och att städa hemmet rent från 2018:s damm och smuts.
 
Okej, jag är väl lite knäpp - men det får mej att må bra, att göra nån form av sanering så här sista timmarna på det gamla året.
 
Vi har alla våra små egenheter!
 
Det enda som finns kvar av nyss nämnda jul, är en naken gran (med endast belysningen kvar), tre små vita granar på ett bord och granrisslingan med belysning, på balkongen (ja, det var vad jag trodde i alla fall).
Men naturligtvis blir man "blind" när man plockar undan julsakerna.
 
Än så länge har jag bara hittat en liten halmängel
i peacemärket i köket, men det kan bli mer...
(Rebecca 😂😅).
 
 
 
 
Vad jag vill säja, är att det varit en meningsfull och bra dag - med mina mått mätt.
Inte alla som uppskattar att städa i sex timmar årets sista dag, men sån är jag!
 
Till min stora lättnad, så har vi inte bokat in någonting för aftonen. Ingen fest eller nåt annat som innebär att man måste vara social eller uppiffad. Så Gött!!!
Så här sitter jag i mysbyxor, en go' poncho och raggisar.
 
Har nyss avnjutit en förbaskat god middag. Inga skaldjur, skumpa eller nån festlig anordning som tagit timmar att tillaga. Nej, en skitgod gryta med kyckling, mango, curry mm serverat med ris. Enkelt, gott och njutningsfullt. Lite senare lär det väl bli en GT också. Men där är det stopp. Champagne och annan flärd sparar vi tills det är något som vi anser är värt att fira med detta...
 
Just nu är jag bara så glad att ha klarat dagen så bra. Har inte spillt en enda tår (ännu!) och min yrsel har hållit sej i schakt. Man får vara glad för dom enkla sakerna i livet!!!
 
Tänkte jag skulle avsluta dagens och årets sista inlägg, med bilder från livskamratens och min promenad ute på Hindens rev igår. En sagolikt vacker upplevelse!
 
Första delen av vår vandring gick genom trollskogen. Mossor, lavar och fågelsång...
 
 
 
På ena sidan revet, lyste solen och vattnet låg stilla kluckande...
 
 
På andra sidan gick det gäss på vågorna och vinden bet i kinderna...
 
 
Jag har aldrig sett Hinden gå ut så långt som i år. Det låga vattenståndet har skapat en femtio meter lång kullerstensstrand längst ut - där vattnet brukar vara annars...
 
 
Det var nästan lite Skagenkänsla över det hela!
 
 
 
En liten ö jag aldrig tidigare sett, hade dykt upp på ena sidan revet...

 
Kinnekulle långt bort i fjärran!
och
Varm O'boy och en clementin i solnedgången...
 
 
Det blev en rejäl middag efter en dag ute i blåst och frisk luft (och efter ett par timmars vila efter densamma).
 
Pepparbiff, bakad potatis med MASSOR av vitlökssmör, bea, kokta morötter och syltlök...
 
 
Men nu ska jag som sagt, hälla upp en frisk GT och njuta av kvällen inomhus.
Ute blåser det som fan, och dom har gått ut med en klass 1-varning om hårda vindbyar, på upp till 20 m/sek. Då är det extra gott att vara inomhus i värmen.
 
Lasershowen som ska var vid tolvslaget, framme vid staden stora torg - blir det repris på imorron vid femtiden. Det passar mej ypperligt!
Nytt år lär det ju bli ändå - även om man inte väljer att fira in det med glitter och glamour.
Nej, hellre ta det lugnt och må gott medan man kan.
Alla bör göra så att det känns bra och man trivs!!!
 
Nu vill jag passa på att önska alla människor ett Gott Nytt 2019.
 
 
 
 
Jag önskar dej ett gott slut på 2018 och en bra början på 2019,
God hälsa och ett gott mående!
Må dina skyddsänglar ta hand om dej!
Titta inte bakåt med ånger och saknad -
se framåt och ta alla möjligheter du kan, för att må bra!
Ge mer än du tar, och var tacksam för det du får.
Kom ihåg - livet inte går i repris!
Det är HÄR och NU som gäller...
Gott Nytt, min vän!
 
Jag hoppas vi ses igen, under det år som kommer!!!
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress