Fjäder

Bohuskusten i mitt hjärta
Denna sommaren har bestått av sånt som en orolig själ kan klara. Det vill säja - vi har gjort korta dagsturer, någon längre dagstur, ett par roadtripper på 2-3 dagar, och en hel del naturvandringar (+ sjöresor och bad...)
 
Jag kan för mitt liv inte förstå folk som reser utomlands, när vi har ett så fullkomligt fantastiskt land där vi bor. Här finns så mycket att upptäcka och se, så även om man skulle vilja, så skulle man inte hinna med att se allt under en livstid.
 
Fast då pratar jag naturligtvis ifrån mitt sätt att se saker och ting.
Jag är fullkomligt nöjd med att se det lilla - en skogspromenad, eller en dag på sjön kan ge så otroligt mycket. Men då bör ju tilläggas att jag älskar naturen (om du inte redan fattat det 😉).
 
Växter, insekter, djur - allt detta går att dela upp i beståndsdelar, och jag tycker allt är lika fascinerande.
 
Vi hittar fortfarande platser i vårt omedelbara närområde, som vi inte ens visste fanns. Guldkorn som får hjärtat att slå lite extra. Och när vi vill vidga våra vyer, ja då reser vi några mil längre bort - för att upptäcka ännu fler fantastiska platser.
 
Så i och med att jag sagt detta, så kan man se vår lilla roadtrip till Bohuskusten som en långresa 😊.
 
Vi valde ju, som jag berättade i ett tidigare inlägg, att ha Lysekil som vår bas och boende.
Därifrån åkte vi sedan upp längs kusten, mot Strömstad. Detta är en resa som vi gjort många gånger tidigare, men likväl så hittar vi nya ställen och platser hela tiden.
 
Denna gången var vädret sådant att det passade med en "badresa".
Första doppet blev i Bovallstrand. Där gick vi ut på badholmarna och valde en plats där vattnet var djupt och man hade en stege på bergssidan.
Helt ljuvligt skönt.
 
Andra badet tog vi i Havstenssund.
Fördelen med att resa i slutet av sommaren, är att det är väldigt lite folk i rörelse. Speciellt på badplatserna. Så vi var ganska ensamma där vi badade.
Inte ens maneterna tycktes vilja vara där vi valde att bada - vilket vi gillade!
 
 
 
Men, vi "upptäckte" en ny manet som vi aldrig sett förut. Det brukar ju vara blåmaneter (dom där som inte bränns, utan bara är många...),  och brännmaneter (som man absolut inte vill bada tillsammans med, på grund av deras brännande långa trådar...).
Men vi hittade som sagt en ny sorts manet som vi aldrig tidigare sett.
 
När vi pratade med en man inne på Havets Hus, så berättade han att det var en manet som kom från Amerika och som heter kammanet. Den var otroligt vacker (tycker jag i alla fall). Formad som en genomskinlig klocka, med ett vitt tunt, lysande "skelett" inuti.
 
 
Lånade bilden från en sida om havet på internet, eftersom det är skitsvårt att ta en rättvis bild på en manet själv...
 
Mina bilder blir liksom inte så tydliga...
 
 
Nåja, det var en parantes.
 
Tredje doppet blev i Hunnebostrand, när vi var på väg tillbaka ner mot Lysekil igen.
 
 
Naturligtvis såg vi så mycket mer än dessa badplatser. Det kommer jag till i ett annat inlägg. För nu har det blivit dags att åka ut till Spårön...
Ska bara packa ryggsävken och sen är vi på G.
 
C U
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress