FjÀder

2019 i "korthet"...😂
Det Àr alltid bra att summera Äret som gÄtt, för att se vad man kan göra bÀttre det nÀstkommande.
Antingen det, eller ocksÄ lÀgga det hela till historien och försöka glömma!
 
NÄja, 2019 var vÀl kanske inte Äret som jag kommer minnas framför andra. Men som alltid sÄ har det funnits guldkorn. Har plockat ut nÄgra stycken som jag gÀrna minns...
 
 
 
Det började med att jag fick en bok pÄ posten - i ett brev utan avsÀndaradress...
Detta följdes av ytterligare ett paket, mĂ„naden efter. Även det utan avsĂ€ndare!
Jag undrar fortfarande vem denna fantastiska givare Ă€r... ??? ❣ 
Du har min uppmÀrksamhet.
 

 
FrampĂ„ vĂ„rkanten sĂ„ fick jag en sĂ„n dĂ€r förkylning som man bara tror det Ă€r mĂ€n som fĂ„r - ja, du vet, nĂ€r dom Ă€r nĂ€stan döende 😂. Det var en jĂ€vla pĂ€rs, med hosta och elĂ€nde, som aldrig vill ta slut - men Ă€ven det gick över!!!
Inte nÄt direkt guldkorn, men ÀndÄ nÄt som "fastnade" eftersom det pÄverkade andra saker, pÄ diverse olika sÀtt....
 
Jag fick tillfĂ€lle/förmĂ„nen att gĂ„ en Grön rehabkurs under Ă„ret. Den var tolv veckor och förlagd till Greve Garden utanför Lidköping. DĂ€r trĂ€ffade jag "min andra familj" - mina Burned Out Babes 💗. MĂ€nniskor som fastnat i mitt hjĂ€rta, och som alltid kommer att finnas dĂ€r!
Tog Àven med mej en del kunskap och nya erfarenheter dÀrifrÄn. En bra tid!
 
 
SĂ„ gĂ€stade Ă€lskade dottern oss ett antal gĂ„nger under det gĂ„ngna Ă„ret. Med stort tĂ„lamod har hon berikat vĂ„rt liv, ibland genom att bara vara 💗. En finare mĂ€nniska fĂ„r man leta efter - bĂ„de inuti och utanpĂ„. SĂ„ glad och tacksam över att hon finns i mitt liv - att jag fĂ„r ha lyckan av att vara hennes mor!
 
Och otroligt nog sĂ„ lĂ€mnade vi vĂ„r komfortzon ett par gĂ„nger under Ă„ret som gĂ„tt. Som lĂ€ngst var vi faktiskt utomlands (😜) - i HelsingĂžr. Det var en roadtrip vĂ€rd att minnas, med sĂ„ mycket hĂ€rliga minnen.
 
Men Àven Lysekil och övriga VÀstkusten Àr resmÄl som kan lÀggas till guldkornen - Àven om det Àr Äterkommande resmÄl, varje Är.
Vi hade Englandsbesök ockĂ„ 😍 Finaste moster och morbror kom och gĂ€stade oss nĂ„gra dagar.
 
  
 
 Och vilket badÄr vi haft!!!!
 Naturligtvis har det blivit en massa      naturvandringar.
 För det Ă€r ju dĂ€r jag mĂ„r som allra bĂ€st - i  naturen 💚 !
 
DÀr kan jag stressa av, hÀrvara och ge fullstÀndigt fan i allt som oroar eller stör. Det Àr min lÀke- och mÄbrazon!
Det Àr Àven sjön - att kunna Äka ut i bÄten och gÄ iland pÄ en ö - för att fÄ vara fullstÀndigt fri och ifred!
SÄ "nÄgra" sjöresor blev det.
Och Roadtrippar...
 
            
 ÅskovĂ€dret i början av juli var makalöst...❀
 
Ja, sÄ har jag ju fyllt en hel massa Är ocksÄ. Detta Äret blev det jÀmna sextio - vilket kÀnns bÄde bra och lite mÀrkligt. Bra - pÄ grund av att man helt plötsligt inte blir sÄ ifrÄgasatt om man vÀljer att vara lite "eljest". MÀrkligt - pÄ grund av att det lÄter sÄ mycket Àldre Àn jag (oftast) kÀnner mej.
Men jag Àr glad att ha klarat mej sÄ hÀr lÀnge - det Àr inte alla förunnat!
 
SÄ Àr jag glad över att ha fÄtt börja pÄ FriskvÄgen. Denna "kurs" jag inte trodde
att jag skulle passa in pÄ - men dÀr jag fÄtt Àndra mej med besked!
DÀr har jag hittat nya bekantskaper och vÀnner, som jag kÀnner kommer att följa mej en bit igenom livet.
Det Àr en hÀrlig kÀnsla varje gÄng det hÀnder!
 
Älskar att grĂ€va med hĂ€nderna i jorden, sĂ„ det blev en vĂ€ldigt frodig balkong i Ă„r
 
Lika mycket som jag Àlskar att laga mat...
                                 
 
Året har bjudit pĂ„ mycket arbete med bokstĂ€ver ocksĂ„. Texter har skrivits och kĂ€nslor har bearbetats. För det Ă€r ju sĂ„ jag gör - Jag skriver av mej!
Innan jag skrev detta inlÀgg du lÀser nu, sÄ lÀste jag igenom alla mina blogginlÀgg under innevarande Är....Det blev en del lÀsande!!!
 
Älskar att ha Ă„terupptagit det gamla handskrivna brevet - brevkorrespondans berikar tillvaron...
 
 
Och jag inser ju varför jag skriver - för det, liksom mitt stora naturintresse, Àr det som fÄr mej att orka med livet, sÄ som det ser ut just nu.
Sen kan jag ju rekommendera att man delar upp lÀsandet lite, och inte plöjer igenom en blogg frÄn dag 1 till dag 365 liksom....
Det gjorde jag đŸ˜Č đŸ˜« 😂
 
SÄ nu sitter jag hÀr med minnen och tankar, skratt och lite djupare kÀnslor Ät andra hÄllet - men jag mÄr ganska okej!!!
Även om just idag gett ett bakslag, med massa grĂ„t och nedstĂ€mdhet...đŸ˜„ Men det gĂ„r över!
 
Men Àr sÄ innerligt tacksam för den senaste tiden och vad den burit med sej. Nu önskar jag bara att livet kan fÄ fortsÀtta i den hÀr riktningen - utan att nÄgon ska behöva mÄ dÄligt. Eller skuldbelÀggas för att man följer sina egna kÀnslor och tankar. Det kan tvÀrtom vara nyttigt och bra!
 
För i mitt önskescenario, sÄ ska alla fÄ mÄ bra och kÀnna sej Àlskade och kunna fÄ vara sej sjÀlva.
Det handlar om frihet att fÄ vara den man Àr, göra det man tycker om, och vara med dom man tycker om. SvÄrare Àn sÄ behöver det inte vara - och man ska aldrig behöva dras ner, pÄ grund av nÄgon annan. DÀremot behöver vi lyftas dÄ och dÄ, för att förstÄ vÄrt verkliga vÀrde!
 
Men man mÄste sjÀlv fÄ ha rÀtten att göra valen!
För att göra det man vill och önskar, betyder inte att man för den skull vill skada nÄn annan. Nej, det handlar bara om att vi sjÀlva mÄste finna vad som Àr bÀst för oss just nu. För att vi ska klara det som kallas framtiden -Tillsammans med dom som stÄr oss nÀra - familj, vÀnner och andra i ens liv.
 
Det Àr inte alltid man Àr pÄ samma vÄglÀngd, eller ens orkar försöka förstÄ varandra, men med ett öppet sinne och en nÄgorlunda positiv attityd, sÄ kommer det att fungera. Det tror jag stenhÄrt pÄ!
 
SĂ„ jag tackar min underbara dotter för besöket hĂ€r hemma över jul - och jag tackar samtidigt en mycket god vĂ€n för dennes insats i det som stavas VĂ€nskap... 💚
 
Och naturligtvis tackar jag min livskamrat, som alltid finns vid min sida - som trygghet och stöd - och som en utmaning i livet...
 
Ni betyder mer för mej, Ă€n ni nĂ„gonsin kan förestĂ€lla er !!!  💖
 
Alla mina fina vÀnner, som omger mej med kÀrlek och vÀnskap...
 
Ni Àr obetalbara!!!    
 
 
 
För det var som jag lÀste precis nyss, pÄ en "sÄn dÀr" sida pÄ nÀtet - för oss som tror pÄ nÄt utöver det som ögat kan se...
- Vi Àr alla skapare av vÄr egen verklighet -
 
Det Àr en sÄ enkel mening. NÀstan lite för enkel.
Men nÀr man börjar tÀnka pÄ innebörden av orden, sÄ förstÄr man helt plötsligt
hur mycket vi sjÀlva styr vÄrt liv.
Det Àr ingen annan som kan bestÀmma över vÄrt liv,
om vi inte ger dom tillÄtelse...
 
 
DÀr slutar jag, min inte alls sÄ korta som jag tÀnkt mej, summering av detta, snart gÄngna Är - 2019
 
 
Övergripande, inför det Ă„r, och det nya decennium som kommer inom ett par dagar, har jag endast dessa önskningar:
  • Var sann mot dej sjĂ€lv och sĂ€tt dej sjĂ€lv i första rummet. För endast om du sjĂ€lv mĂ„r bra, kan du överföra denna kĂ€nsla till nĂ„gon annan!
  • Skit i jantelagar och annat tjafs - var dej sjĂ€lv - i alla lĂ€gen - Det rĂ€cker lĂ„ngt!!!
  • Ärlighet, respekt och ett sunt förnuft, Ă€r dom bĂ€sta verktygen till ett bra liv.
  • Slösa med KĂ€rlek, sĂ„ fĂ„r du KĂ€rlek tillbaka.
  • Var rĂ€dd om - och respektera Moder Jord och hennes fantastiska skapelse Naturen.
 
För min egen, högst personliga del, har jag ytterligare nÄgra önskningar :
  •  HĂ€lsa och vĂ€lmĂ„ende, utan sjukdomar och annat störande, för oss sjĂ€lva och alla jag kĂ€nner och bryr mej om!
  • (och nĂ€r tiden Ă€r mogen) Ett nytt boende!  GĂ€rna pĂ„ landet, med nĂ€rhet till naturen. DĂ€r vi kan ha ett par katter, lite mark att odla och utrymme till skapande. Detta skulle glĂ€dja mej oerhört mycket!
  • Att kunna ha mina vĂ€nner och alla jag Ă€lskar, bara ett telefonsamtal ifrĂ„n mej...
 
 
😂
 
 
 
💛 💚 💜
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress