Fjäder

Det går bra nu...
kanske..
eller inte,
eller nåt...!
 
Hur vet man vad som är bra förresten?
För det som kändes okej tidigare idag, och som jag trodde skulle bli bra - det blev bara jättekonstigt.
Ibland undrar jag vad som händer i hjärnans alla rum egentligen.
 
Min orginaltanke - att åka upp på berget och försöka må gott - den sket sej redan i starten. För det kalla och fina, har nu blivit snorhalt och småslaskigt! Så att åka nån längre sträcka för att sedan glida omkring i halkan, det lockade inte. Så jag tänkte om och tänkte annat.
 
Jag har under en längre tid tänkt att "tömma" frysen, innan det förhoppningsvis blir svinkallt ute så jag kan avfrosta den. Det är så himla smidigt när det är kallt, för då kan man bara ställa ut allt på balkongen, medan man grejar rent o så.
 
Tre burkar lagom söt/syrlig lingonsylt...
 
Alltså skulle jag koka lingonsylt på lingonen jag köpte på torget tidigare i år. Så långt var allt okej.
Vägde hur mycket det var, la i grytan, kokade och läste i receptet hela tiden...
Jag som aldrig använder recept över huvud taget, mer än som riktlinje ibland - och det kanske var det som var felet. För jag kunde inte ens göra som det stod. Jag TRODDE jag gjorde det, men icke!
 
Koka upp och häll sen i sockret lite i taget (3-6 dl per kilo bär) och låt koka 15-20 min. Fine!  Enkelt!
 
Men vad gör jag - jo, jag kokar bären i 20 minuter, häller sen i sockret - och kan inte skilja på deciliter och hekto, vilket gjorde att det blev för sött...
Men, lite ytterligare kokning och pressade citroner räddade min sylt!
 
Sen kommer nästa.
 
Skulle koka sylt på fläderbären som Bästaste och jag plockade i somras.
Väger upp påsarna med bären och häller ner allt i grytan - och ser att jag inte rensat bären från klasarna, utan det är fullt av små tunna stjälkar med bland bären!
 
Så det blev till att börja plocka, samtidigt som det började bli varmt i grytan. Efter att ha plockat bort en hel näve av små stjälkar så gav jag upp och lät allt koka upp ändå. Tänker att det går att plocka bort när man använder sylten (alternativt tugga i sej... 😜).
 
"Krispig" Fläderblomssylt !!!!
 
Sen satte jag mej och läste och fläderbär!!!
Alla delar på busken utom blommorna är toxiska!
Bären går att använda, men är svagt giftiga!
Och jag hade precis kokat ihop bär och "andra delar" i min sylt!
 
Så jag ringde till giftinformationscentralen och hörde med dom.
Det var som tur var ingen fara. Och det är ju ändå inte så att man vräker i sej mängder av sylt.
Och den lilla del av tunna stjälkar som jag "använt" skulle inte utgöra någon fara!
Så jag kunde vara lugn.
 
Tur det finns kaffe!!!!!
 
Kände mej helt slut efteråt och kom på att jag inte ätit nåt sen frukosten (även om den var sen...).
Så min middag idag - det blev en burk fiskbullar direkt ur burken - ståendes vid diskbänken!
Snacka om kulinarisk upplevelse 😀
 
Jorå, såatte...det går bra nu! 
 
Ändå tyckte jag att dagen började bra, för jag sov jättelänge och vaknade utvilad för en gångs skull. Sen gjorde jag alltså misstaget att kliva ur sängen...!!!
Och efter det har det bara blivit skit av allting.
 
Eller kanske..
eller inte,
eller nåt!
 
och som sagt -  Hur vet man vad som är bra förresten?
 
Imorron ska jag i alla fall åka till grannbyn och ha min "kurs". Hoppas att vägarna är farbara och is- och slaskfria!
Nu tror jag ändå att jag ska krypa upp i sängen med en god bok - skulle aldrig ha lämnat den över huvud taget idag!!!
 
Nä förresten, nu såg jag dagens teman.....
Jag lyder den första!!! 😋
 
DAGEN IDAG :
 
Dagens Teman (enligt  temadagar.se):  
Drick en öl-dagen
Internationella dagen för handikappade
Städarnas dag
Giving Tuesday
 
Dagens middag hos oss:  
Inget jag vill upprepa (är fortfarande hungrig!!!)
 
 
Dagens namnsdag:  Lydia
 
Dagens Fjäderord
Bra! Vaddå bra?
 
 
 
  OBS! Kaffe i muggen!!! 😉
 
// Fjäder
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress