Fjäder

Tung, varm och gungande skön...

Så har man jobbat en vecka igen då.
Dom två veckorna jag hade semester var helt fantastiskt sköna.
Avkopplande och njutningsbara men ändå med mycket innehåll.
Inte allt positivt - men som alltid så får väl man facit efteråt nån gång och kan se meningen med det som hände. På ett eller annat sätt.
Det är inte enbart dom goda och trevliga händelserna i livet som gör oss och formar oss till dom vi är och blir.
Nej, i ännu större grad dom svåra och jobbiga situationerna.
Nog om detta.
Ikväll är jag glad.
Fick ett telefonsamtal från någon jag tycker väldigt mycket om förut.
En människa med sunt tänkande och friska idéer. Det gorde mej glad!
Känns så skönt att ha vänner som är just, vänner.
Ganska sällsynt i dessa dagar då folk kan visa sej vara nån helt annan än den man trott innan.
Har lärt mej att plocka mina vänner med försiktighet med åren. Det är synd att det ska behöva vara så, men på nåt sätt så måste man till slut skydda sej själv efter att ha gått på minor under vägen tidigare.
Hellre en handfull guldkorn än en hel säck med småstenar.

Så har jag varit lite huslig i veckan också .
Plockat av krusbären på vår lilla buske och kokat marmelad till exempel.
Och plockat massa mer kantareller.
Men när jag kom till jättestora hallonsnåret så hade jag inget annat att plocka i än munnen...hahaha...
Gick jättebra det med. Åt och åt och njöööööt....
Det finns nog inga godare bär är skogshallon.
I år känner jag dock inte för att plocka vare sej hallon eller blåbär för att ta hand om och frysa in.
Så olika det är. Vissa år kan jag längta efter att ligga på alla fyra i blåbärsskogen och samla bär. Eller stå i ett hallonsnår och sticka mej på fingrarna samtidigt som jag plockar, ler och njuter.
Men inte i år.
Så det får bli kantarellernas år. Och lite andra goda svampar ifall det blir läge. Karl Johan, taggsvamp och trattisar är ju aldrig fel. Men än så länge är det dom gula som gäller.
Räcker alldeles ypperligt.
Vem vet, det kanske blir ett fruktår i år och jag kanske kommer att hitta på en massa saker då. Den som lever får se...


Det till och med doftade hallon i skogen...

En dags skörd i skog och trägård...

blir till marmelad och en härlig gryta.

Och vad gör det att det rengar om dagarna?
Inte ett dugg!!!
Sitter man bara under tak (=torrt) så är det helt underbart.
Som häromkvällen hemma hos våra grannar.
En jättemysig kväll med grillat och vin och härliga människor.
Återigen - det gäller att njuta av livet. Så ofta och mycket det bara går.
Jag har en skitbra låt just nu som jag vill att ni hör också - med John Fogerty.
Den är så himla go'. Tung, varm och gungande skön...
Passar min sinnesstämning och känsla i sommar.

That's it for today folk's - see ya....

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress