Fjäder

Dansa salsa? Nej - koka salsa!!!
Fredagkväll!!!
Alltid lika välkommet.
Har ju faktiskt jobbat en hel vecka, även om jag bara jobbar 25 %. Men det har gått bra. Riktigt bra.
 
Häromkvällen var vi ute vid Lidköpings playa - Svalnäs. Dom enda som fanns där var några som sportade, och så dom två badarna Niklas och livskamraten :)
Kan kanske bero på att det inte var så varmt i vattnet!!!
Men vackert är det där ute!
 
Igår fick jag ett litet ryck - började tvätta fönster. Har i och för sej bara tagit två stycken än så länge. Men det för ju liksom med sej lite annat också när man börjar.
 
Idag fortsatte jag med att städa i garderober.
Sorterade och organiserade all dukar och gardiner vi har. Undrar hur mycket sånt andra har? Vi har massor!
Inte så konstigt kanske, för vi flyttade ju ihop som vuxna individer, med massor av prylar på varsitt håll. Sen gick mina föräldrar bort och jag ärvde en massa textilier. För det är ju så, att jag kan inte kasta nåt!
Jo, förresten - åtta stycken tallriksunderlägg och en påskduk! Inte illa! ;)
 
Men det jag stuvade in i garderob och linneskåp igen blir väl bortemot tvåhundra dukar av olika slag (om det räcker!). Dock inte lika mycket gardiner.
 
Nåja, skönt att ha det gjort, och plats har vi ju!
 
Men innan jag började med ovanstående vikarbete, så gjorde jag lite nytta i köket. Det blev en salsa på tomater, paprika, lök, vitlök och chili. Jättegott!
Får ju passa på nu när både tomater och paprika är så billigt.
 
Vill du veta hur jag gjorde så kommer receptet här:
 
TOMAT- och PAPRIKASALSA
 
4 kilo tomater
10 gula lökar
10 röda paprikor
3 röda chilifrukter
5 vitlökar solo (hela lökar utan klyftor)
 
Skär allt ovanstående i mindre bitar. Ta gärna med kärnorna i både paprika och chili...
Lägg allt det skurna i en STOR gryta.
 
Häll i
2 dl äpplecidervinäger
2 dl farinsocker
2 dl strösocker
1 ½ msk salt
2 msk paprikapulver
1 tsk torkade chiliflingor
 
Låt allt koka ihop och koka mjukt.
 
Mixa allt med en stavmixer.
Koka upp igen. Skumma.
Låt salsan sjuda utan lock i 30- 60 minuter (beroende på hur mjukt det är och vad du pysslar med under tiden). Hellre för länge än för lite!
 
Sen häller man upp salsan i varma glasburkar och försluter dom.
När locken har knäppt och salsan kallnat/svalnat ställer man in den i svalen.
Där står den sej länge....
 
Sällskap i köket!
Av båda missarna!
MUMS!
 
Sen fick kycklingen bada....
När jag hade hällt upp salsa i tio relativt stora burkar, så hade jag cirka 1-1½ liter kvar. I den salsan la jag ner ett kilo kycklingben och lät detta sjuda i tio minuter. Sen la jag i tio små halverade potatisar, saltade lite extra och lät allt småsjuda 30-40 minuter till.
Sen hade vi en underbar middag, med kycklingkött så mört att det föll från benen och en tomatsås som smakade himmelskt. Kycklingsalsa a' la Fjäder! ;)
 
Ja, så kan man roa sej en fredag.
Den här salsan är fantastiskt god att göra till exempel köttfärssås med. Eller hälla över kycklingen när man kör in den i ugnen. Eller....ja, det är bara fantasin som sätter gränser här. Själv kan jag äta den med sked!!!
 
Men nu dricker jag ett glas vitt och äter lite vindruvor. Och om en liten stund blir det filmtajm!
Härliga fredag!
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress