Fjäder

Jobbhejdihejda!
Efter att ha gett bort mina sköna gamla vinterkängor förra vintern, så var jag ju tvungen att köpa nya i år.
Då är det tur att det kommer skoförsäljare till jobbet, för är det nåt jag inte gillar, så är det att gå i skoaffärer och prova skor!
 
Först kom det en skoförsäljare. På morgonen en dag när jag var ledig! Men, jag åkte till jobbet och provade skor. Hittade och köpte, både jobbarskor och ett par härliga vinterkängor/stövlar.
Sen kom den andra försäljaren. Där hade jag sån tur att han kom på eftermiddagen, dagen innan han egentligen skulle komma (och då jag skulle vara ledig, igen). Han hade lite tid över och skulle ställa upp skorna till morgondagens försäljning.
Men jag passade på direkt - vilket slutade med att jag for därifrån med tre par skor!!!
 
Jodå, så atte...
Det blev ett par kalvskinnskängor i mörkast rött, ett par nya vandringskängor (som jag hoppas kunna inviga i höst) och ett par inne/sommarskor. Jag var jättenöjd och glad när jag for hem. Nu har jag skor för flera år. Ja, om man inte räknar arbetsskorna då, för såna går det ju åt.
Vi knallar omkring på hårda golv hela dagarna, och då är det viktigt att ha bra skor. För hela kroppen!
 
Tre av fem par....
 
Känner att det blir väldigt mycket prat om jobbet, men på vardagarna så är det ju det som gäller. Så det kanske inte är så konstigt.
 
Jag har alltid tyckt om att rita och teckna, och det är en grej som jag har stor nytta av på jobbet. Där brukar jag rita "målarboksblad" - det vill säja teckningar som någon annan kan fylla i och färglägga. Det ger både mej som ritar dom, och dom som fyller i och målar dom glädje.
På sista tiden så har det kommit väldigt mycket målarböcker för vuxna i handeln. Det handlar om hur nyttigt det är att sitta ner och koncentrera sej och slappna av. Stressen minskar och välbefinnandet ökar.
Detta är något som jag sett under många år, så det är roligt att läsa om att forskare är inne på samma linje.
 
"Att måla i målarböcker är en aktivitet som oftast förknippas med barn. Att färglägga mönster, helst repetitiva sådana, är dock något som allt fler vuxna borde göra. Det kan nämligen minska stress och oro. Målarböcker för vuxna kan även ses som en övning i mindfulness och ett slags meditation. Allt fokus riktas mot bilden som ska fyllas i, och på så sätt försvinner omvärlden för en stund.....läs mer här...
 
Så, som ett komplement till mina, lite enklare teckningar, så har jag nu börjat att göra lite mer detaljerade bilder.
Dessa är några exempel i A3-format...
 
Så man kan väl säja, att detta är mitt bidrag till mindfulness och meditation.
 
Det är i alla fall roligt att det jag gör har en positiv nytta, och inte bara är ett "kladdande"   .
 
Men nu har jag inte lust att prata mer om jobbet. Det är ju fredag och min lediga dag idag. Skrev att jag skulle vara ledig fyra dagar, häromdagen. Men det var nog bara önsketänkande, för fredag - söndag blir ju faktiskt bara tre, hur man än vänder och vrider på det.
 
Det börjar skymma ute och den blå timmen pågår för fullt. Passar väl bra med mörker idag, eftersom det är Halloween imorron (och inatt kanske...!). Livskamraten eldar i eldkorgen och har jag inte helt fel, så har han säkert tänt alla lyktor oxå. Så jag får väl palta på mej lite och göra honom sällskap ute på stentrappan.
 
Men, jag måste bara säja en sak till om jobbet....
Vi hade lite halloweenmys där igår.
 
Att så lite kan bli sååå uppskattat!
 
Vi hade köpt lite masker och annat kul på second hand, utifall någon skulle
vilja "spöka ut sej"...
 
Det föll väl ut, kan jag säja!
 
Nej, nu ska jag inte uppehålla dej längre.
 
Ha en bra kväll och "buuuuu..." på dej!
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress