Fjäder

Glutenfri Frukt- & Frölimpa
Vad hittar man på när snön vräker ner, kroppen känns skakig och man har hjärtklappning!?
Ja, jag hade väl en tanke på att gå ut, precis när jag vaknade - men den sköt jag undan illa kvickt. Det hade liksom inte fungerat idag!
Så jag har hållit mej på säker och trygg mark - jag har varit hemma - i köket och vid datorn.
 
Gick igenom mina recept och beslutade mej för att baka en glutenfri hälsolimpa. Fick lite tips av dottern och kollade igenom vad jag hade för ingredienser hemma.
Bytte ut en del från originalreceptet och gjorde min egen variant.
Det blev mer än god!!!
 
Fjäders Frukt- & Frölimpa
 
2 dl glutenfria havregryn
1 dl rismjöl
2 dl Lailas majsbaserade mjölmix
2 dl mandelmjöl
 
1 dl linfrö
½ dl solrosfrö
½ dl grovhackade hasselnötter
 
½ dl aprikoser
½ dl dadlar
½ dl tranbär
½ dl vita mullbär
 
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
 
Rör ihop dom torra ingredienserna + torkad frukt och bär.
Blanda ordentligt.
Häll sedan i det blöta och fortsätt blanda tills du har en jämn smet.
 
2 dl turkisk yoghurt
2 dl A-fil
 
½ dl honung
½ dl blåbärssylt
 
Häll smeten i en smord brödform (jag tog lite havregryn i botten).
Grädda i nedre delen av ugnen i 200° i 60 minuter
 
Färgen på smeten blev minst sagt knepig av blåbärssylten...
 
Låt brödet vila på ett galler, inlindat i en bakduk medan det svalnar...
 
Sen är det bara att äta.... med smör och ost - eller som det är!   Ljuvligt gott!!!
 

 
Igår var det också en dag med oro i kroppen. Tog mej dock utanför dörren - både för provtagning och för samtal med min blivande lärare i Mediyoga. Efter det så besökte vännen och jag två av stadens secondhandaffärer. Men sen var det stopp!
 
Hade noll energi kvar när jag kom hem.
Stupade på sängen, och fick en välbehövlig aktiv vila.... tillsammans med livskamraten! 
Sen var det mysigt att dona i köket och fixa mat. Det blev tjock grillkorv med topping, och lök och broccoli tillagad i samma ugnspanna...
  
 
 
Tre sorters senap, sambal oelek, sesampasta och pressad vitlök utgjorde toppingen.
 
Till detta gjorde jag ett mos - på broccoli, morot, gröna ärter och kidneybönor (+ägg och lite rismjöl)... Inte så vackert till färgen (skulle varit stora vita bönor istället för kidneybönor, men jag hade inga hemma...). Man tager vad man haver, verkar vara devisen i mitt kök!
 
Det gröna på korvarna är dom råa knopparna på broccolin - på så vis fick vi i oss både kokt, ugnsbakad och rå broccoli. Denna fantastiska grönsak - som man tyvärr nästan alltid får serverad överkokt och menlös.
 
 
Älskar dom två nya tallrikarna jag hittade på second hand. Dom är naturligvis tänkta som uppläggningsfat, men jag har aldrig brytt mej särskilt mycket om vad saker och ting är tänkta till - man måste ha fantasi och göra som man känner och vill!
 
Nu är det kväller, tack och lov - och vi myser inomhus. Tända ljus, goda dofter och snart - en film. Sörplar på min absoluta favoritdryck för tillfället - en tredjedel apelsinjuice, en tredjedel guanabanajuice och resten mjölk (och det måste vara röd mjölk - eller ännu hellre lantmjölk på 4% eller mer).
Vanebildande gott!
 
 
 
 
 
Det är gott att vara inne i värmen. För ute har det snöat hela dagen. Precis som det ska när det är vinter!
 

 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress