FjÀder

Samlade tankar
Gomorron VĂ€rlden! 😗
Hur mÄr du?
 
Och hur mĂ„r Vi? 😙
Vi som lever i VĂ€rlden...
 
Stora och omvÀlvande saker hÀnder - hela tiden.
Det Àr inte lÀtt att vara mÀnniska.
Att se och höra saker - och inte kunna pÄverka.
Inte i det stora - men förhoppningsvis i det lilla.
 
För jag tror pĂ„ fullt allvar, att det Goda kommer att segra till slut 🙏 😇
Det finns faktiskt inget annat alternativ !!!
 
 
Nog om den stora vÀrlden.
 
I min lilla vÀrld Àr det betydligt lugnare. 
HĂ€r lyser solen frĂ„n en blĂ„ himmel. FĂ„glarna sjunger vĂ„rsĂ„nger utanför fönstret - och jag sitter hĂ€r och skriver blogg, pĂ„ förmiddagen! đŸ€—
Lyssnar pÄ söndagsMorgan pÄ P4 samtidigt. Ett lite smÄtrevligt program med varierande inslag.
 
Morronkaffet Àr intaget och jag vÀntar pÄ frukosten, vilken livskamraten har för vana att fixa.
Men det tar nog en stund, för han sitter med hörlurarna pÄ och lyssnar pÄ musik.
 
 
Dagen idag har inga som helst mÄsten. StÀdade och handlade igÄr, sÄ nu Àr dammrÄttorna infÄngade och det finns mat i skÄpen.
Vilken otrolig lyx!
 
Och dÀr försvann internet...
I relation till allt som hÀnder just nu, sÄ kanske det var en liten fingervisning frÄn ovan.
Att inte ta allting sÄ för givet...
 
Samtidigt som det Àr irriterande nÀr det bara stÀngs av.
Radion tystnade (jag lyssnar via datorn) och mannens musik stÀngdes ner.
Snacka om pyttesmÄ problem!
 
Detta var dock enkelt att ÄtgÀrda - dra ur sladdarna och starta om.
TÀnk om man kunde göra det med jorden och mÀnskligheten ocksÄ - dra ur sladdarna och starta om pÄ nytt!
 
Quick fix !!!
 
 

 
 
I fredags gjorde vi en sÄdan quick fix  vad det gÀllde maten - vi tog med lilla svÀrmor upp till KinnekullegÄrden och Ät lunchbuffé. Fantastiskt gott!
Och inte behövde vi Ă€ta nĂ„t mer den dagen...!!! 😋
 
 
Mor och son 😘
 
 
IgÄr tog vi en tur ut till stora stranden. DÀr satt vi och njöt i solen, pÄ en nÀst intill folktom strand.
 
 
Lite lĂ€ngre bort gick tvĂ„ personet ute i vattnet, med vĂ„tdrĂ€kter pĂ„ sej och gjorde nĂ„gonting (??). Dom var dĂ€r hela tiden som vi satt i solen! NĂ„ja, det Ă€r mycket man inte förstĂ„r hĂ€r i vĂ€rlden... đŸ€”
 
Precis som det kan vara svĂ„rt för andra att se min sortering av smĂ„ smĂ„ glaspĂ€rlor, som nĂ„got avslappnande och nĂ€stan meditativt... 😅
 
HĂ€r ska det bli smyckeskapande...😍
 
 
 
Men man mĂ„ste vila mellan varven ocksĂ„....😂
😂
 
 
Med radion Äterigen i högtalarna, sÄ blandas dagens allvar med glÀttig musik. Det Àr svÄrt att kastas mellan all information som landar pÄ 'inkommande' uppe i hjÀrnan. PÄ nÄgot sÀtt förvÀntas man sortera upp inflödet av allt brus och blixtsnabbt avgöra vad som har högsta prioritet - vad som kan sorteras bort och vad som ska lagras...
 
Olika kÀnslor till varje stavelse eller ton som studsar mot trumhinnorna.
Är det kĂ€nslan av en go lĂ„t som man har fina minnen till, eller Ă€r det nyheternas hemskheter som ska bearbetas först?  Vad kan man bara strunta i och vad har betydelse för mej, hĂ€r och just nu. Vad kommer jag att behöva plocka fram ur minneslagret igen.
 
Allt som kommer in Àr förenat med kÀnslor - glÀdje, smÀrta, sorg, kÀrlek, minnen - allt vi har samlat pÄ oss under Ären och som nu blivit referensramar.
Men jag sitter fortfarande i den situationen att jag inte kan sÄlla. Allt runt omkring mej bara forsar rakt in - och jag kan inte filtrera. Det jag hör mÄste analyseras. Det jag ser mÄste bearbetas.
Det jag kÀnner mÄste sorteras och vÀrderas.
Inte konstigt att jag fÄr dagar dÄ jag bara tar slut och mÄste sova.
 
Jag kan se hur andra mÀnniskor stÀnger av vissa sinnen för att kunna koncentrera sej pÄ saker och ting. Hur dom till exempel bara tittar rakt fram, istÀllet för som jag som tittar Ät alla hÄll samtidigt (och memorerar det jag ser!). Jag kan inte pÄstÄ att jag har ett fotografiskt minne, men jag kan Ä andra sidan rita upp en planskiss av ett hus eller lÀgenhet jag varit inne i en gÄng. I det ingÄr Àven möblering och prylar.
SÄnt tar plats i hjÀrnan och kostar en hel massa energi att förvara. Till vilken nytta?
 
Jag kommer till exempel ihÄg hur det sÄg ut hemma hos min mormorsmor. Hur det var möblerat och mÄnga av sakerna hon hade framme. DÄ Àr det över femtiofem Är sedan jag var dÀr, och det finns inga foton dÀrifrÄn som jag skulle kunnat titta pÄ efterÄt. Detta Àr bara ett enda exempel av mitt dagliga informationsinsamlande.
 
Varför kom jag in pÄ detta nu dÄ?
Kanske mina funderingar pÄ varför jag blir sÄ oerhört trött stundtals?
Eller varför jag vÀljer att vara för mej sjÀlv hellre Àn bland en massa mÀnniskor?
Med Ären har jag blivit mer och mer introvert och inkÀnnande. Detta Àr inget som stör mej, för jag kan se det klarare nu Àn jag kunnat förut. Det Àr som om man inser saker och ting vartefter tiden gÄr.
Med den insikten kan man Àven försöka Àndra sin tillvaro, sÄ att den passar bÀttre in pÄ den person man Àr, eller har utvecklats till.
 
Resultatet av att ha varit sjuk av utmattning under lÄnga tider, gör ocksÄ att jag börjat försöka förstÄ saker pÄ ett annat sÀtt. Varför jag drabbats av dessa utmattningar exempelvis.
Det Àr alltid lÀtt, att med facit i handen inse och förstÄ saker och ting. Men ibland mÄste man koppla ihop en massa saker och situationer för att fÄ fram den verkliga bilden.
En sÄn sak kan framkalla bÄde Ängest och lÀttnad, beronde pÄ vad det Àr man mÄste bearbeta. Det Àr dock inget som kommer av sej sjÀlvt.
 
Om du aldrig drabbats av utmattningssyndrom, utmattningsdepression eller haft Ängestattacker, sÄ Àr du först och frÀmst bara att gratulera - men det kan Àven vara bra att kunna ta del av tankarna hos en som upplevt detta. För att försöka fÄ en bÀttre förstÄelse vad det Àr som hÀnder i den mÀnniskan.
Sen Àr vi naturligtvis olika bÄde till sinne och sÀtt, och ingen reagerar likadant som nÄgon annan. Men det finns vissa symptom som visar sej hos dom flesta, och som kan vara bra att veta om.
Det finns Àven bra information att lÀsa om detta pÄ olika forum - för den som vill förkovra sej i Àmnet, eller bara Àr lite nyfiken.
 
Ja, det blev mycket tankar och ord, pÄ grund av mixade kÀnslor av inflödet.
Det skulle vara vÀldigt skönt att ha ett filter som grovsorterade allt inkommande...
Men, dÄ skulle ju inte jag vara jag!
 
SÄ pÄ nÄt sÀtt sÄ har det vÀl en mening, att jag inte har nÄt filter...
Puh.......! 🙄
 
 
 
 
Nu fÄr det vara fÀrdigfunderat.
Solen lockar och jag behöver omvandla ljuset till D-vitaminer.
Ses en annan dag.
 
 💜
 
 
 
// FjÀder
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress