FjÀder

Idag firar vi...
  • Att jag inte har covid đŸ€—
  • Att jag varit pĂ„ jobbet och fĂ„tt vara kreativ idag 😍
  • Att min lĂ€kare ringde upp mej och meddelade att proverna var bra och att han Ă„terkommer nĂ€sta vecka...🙏
  • Att jag fĂ„tt förlĂ€ngd arbetstrĂ€ning pĂ„ MĂ€sters 💜
  • Att det luktar och lĂ„ter, som vĂ„r ute 💚
  • Att fĂ„gelsĂ„ngen övverröstar billjudet pĂ„ gatan nedanför đŸ˜ș
  • Att jag Ă€r klar med stĂ€dningen jag Ă„tagit mej 👌
  • Att det Ă€r torsdag och jag Ă€r ledig tre hela dagar utan ett endaste mĂ„ste! 🙂
  • Att livskamraten Ă€r frisk och kry
  • Att söta dottern har gjordt "slag i saken" och tagit ett riktigt bra beslut 💗 💗 💗
  • Att vĂ€nnerna som testats positiva börjar friskna till 😘
  • Att fina vĂ€nnen i SmĂ„land verkar mĂ„ lite bĂ€ttre nu nĂ€r saker och ting sĂ„ sakteliga börjar lösa sej đŸ˜»
  • Att jag fĂ„tt ett kusinbarn - en liten kille 🙏
  • Att jag har sĂ„ fantastiska arbetskamrater 😍
  • Att "nya" bilen (Gandalf) gĂ„r som han ska 🙊
  • Att det blir ljusare dag för dag...đŸ˜ș
  • Att jag har en sĂ„n fantastisk fallskĂ€rm, som stöttar och lyfter - hela tiden! đŸ€—
  • Att jag har förmĂ„gan att se det vackra runt omkring mej 💋
  • Att livskamraten vill vara min livskamrat - och jag hans! 😍 😍
  • Att vi har förmĂ„gan att se saker ur en annan vinkel, Ă€n den som fĂ„rskocksmentaliteten pĂ„bjuder!
  • Att det finns musik i vĂ€rlden! 💟
  • ...
Ja, och sÄ en hel massa annat som Àr positivt och bra. För det finns sÄ otroligt mycket att fira. Och att vara tacksam för. Inte minst förmÄgan att kÀnna kÀrlek - till sej sjÀlv, till sin familj, sina barn...
Och kanske viktigast av allt - till dom som vi egentligen inte tycker förtjÀnar vÄr kÀrlek. Men som ÀndÄ fÄr del av vÄr godhet och kÀrlek, bara för att det nÄgonstans kÀnns rÀtt i hjÀrtat.
 
Den dÀr sista Àr en kluring - men icke desto mindre viktig. För den talar pÄ nÄgot sÀtt om vad vi Àr för nÄgra, som mÀnniskor. Att hjÀrtats logik Àr större Àn hjÀrnans!
Sen behöver man inte alltid försöka analysera eller förklara varför det Àr som det Àr - det rÀcker med att försöka följa magkÀnslan...
 
 
Jag följde min magkÀnsla i ett helt annat avseende idag. Det var den dÀr "luftplantan" som jag tog kort pÄ hÀromdagen...    Jag har gÄtt och sneglat pÄ den sen den kom till MÀsters - och idag var det dags - den fick följa med hem - och bo pÄ hyllan ovanför tv:n.
Den har nĂ„gonting som tilltalar mej - denna Tillandsia 💚
SĂ„ nu ska den fĂ„ en dusch i veckan under vintern och tvĂ„ duschar i veckan sommartid. Hoppas den kommer att trivas hos oss!!! 🙏 đŸ€—
 
Personligen sÄ tror jag det Àr jÀtteviktigt att följa magkÀnslan, vad det Àn handlar om.
För magkÀnsla Àr vÀl att likna vid instinkt, och instinkt Àr vÀl nÄgot vi har med oss sen tiden dÄ vi levde som vildar, i grottor. Det tror jag i alla fall. Jag tror att kroppen talar om för oss vad som Àr rÀtt och riktigt, innan hjÀrnan fÄr makten att avgöra.
 
DÀr leder magkÀnslan/instinkten stort, eftersom hjÀrnan Àr programmerad efter ett inlÀrt mönster.
Jag undrar hur vÀrlden sett ut, om mÀnniskor gÄtt pÄ magkÀnsla istÀllet för det som hjÀrnan lÀrt sej genom Ärhundraden...?
NÄja, sÄna stora frÄgor ska vi inte ta i denna lilla enkla blogg - men lite spÀnnande Àr det allt...
 
 
Jag gick tillsammans med "Nilla Persilja" idag innan det var slutedags pÄ jobbet idag. Vi fotade blommor och annat pÄ MÀsters. Hon Àr den som sköter instagram- och facebookkontot för MÀsters, och förser dessa med aktuella bilder och hÀndelser.
Gillar att dela synupplevelser med nÄgon annan, som ocksÄ Àr helt sÄld pÄ bilder!
 
 
 
 
 
Det Àr en av dom saker som Àr sÄ sköna med arbetet pÄ MÀsters - vi har en vi-kÀnsla!
Vi delar bÄde roligt och mindre roligt, glÀdje och sorg - och vardagen!!!
 
Eftersom jag sjĂ€lv haft dom mest varierande jobb under mitt liv - tillika varierande arbetskamrater, sĂ„ kan jag med gott hjĂ€rta sĂ€ja, att om fler arbetsplatser var som denna, dĂ„ skulle folk mĂ„ fan sĂ„ mycket bĂ€ttre!!! đŸ€— 🙏 😊 💗 😍
 
Jag Ă€r sĂ„ tacksam för att fĂ„ vara en del av detta, Ă€ven om det bara Ă€r en arbetstrĂ€ning, under en viss bestĂ€md tid 💗
 
För jag har en del att jÀmföra med...
 
Jag har som sagt jobbat med en hel del olika saker. För att nÀmna nÄgra, utan speciell ordning,
i vare sej tid eller lÀngd pÄ arbetet i frÄga:
MÄlare pÄ trÀhusfabrik - flaggsömmerska - barnflicka i familj - elmÀtarreparatör - personlig assistent - kioskbitrÀde - intervjuare - lokalvÄrdere - lÀrarassistent - arbetshandledare inom vÄrd&omsorg - massör - telefonförsÀljare...
Jag har jobbat pÄ plastfabrik, inom Àldreomsorgen, pÄ ett tvÀtteri, med barn pÄ dagis och förskola, pÄ en handelstrÀdgÄrd...
 
Ja, erfarenhet finns det gott om!
Men nÀr jag tÀnker tillbaka pÄ dom olika jobben och dom olika arbetplatserna, sÄ Àr det en sak som slÄr mej...
NÀstan pÄ varenda arbetsplats jag varit, sÄ har det funnits ett orosmoment/en arbetskamrat/en chef eller en övergripande kÀnsla, som gjort att det inte kÀnts bra pÄ ett eller annat sÀtt...
Det Àr ganska hemskt nÀr man ser det sÄ hÀr i efterhand, med en viss distans och en hel massa mer livserfarenhet!!!
 
Som arbetstagare sÄ Àr man ganska utsatt för det som pÄgÄr runt en - sÄnt man har svÄrt att pÄverka i de flesta fall.
Jag kan sÀja att jag Àr bÄde glad och tacksam för alla mina erfarenheter - sÄ hÀr med facit i handen!
Det ger mej en god grund att stÄ pÄ - och en styrka att vara den jag Àr och det jag stÄr för.
 
Sen kan jag tycka att det Àr fruktansvÀrt, hur mÄnga mÀnniskor blir behandlade pÄ sina arbetsplatser. Att mÀnniskor blir bÄde mobbade och förnedrade - och stÄr ut med det (!!!???) bara för att fÄ behÄlla sin anstÀllning!!!
Med Älder och arbetserfarenhet kommer mÄnga tankar runt det som dom flesta av oss har en del i - en anstÀllning.
Jag har ju Àven jobbat som egenföretagare under ett antal Är. Detta fick mej att se en helt annan sida av arbetslivet...
 
Ingenting Àr sjÀlvskrivet och inget Àr bestÀndigt.
Det handlar om dom val vi gör - hela tiden!
 
För att sÀja det pÄ ett enkelt sÀtt - om vi mÀnniskor vÄgade förlita oss pÄ magkÀnslan, och följa den, sÄ skulle vi förmodligen mÄ bÀttre (Àven om ekonomin kanske skulle Àndras till det sÀmre...)
Det Àr vad vi vÀrdesÀtter hÀr i livet - en anstÀllning som ger en tryggad ekonomi, trots brister - eller ett liv som vi kan stÄ för, om vi inte accepterar eller vill vara delaktiga i etablissimanget...
 
Stora tankar - stora frÄgestÀllningar!
Vad jag vill förmedla med detta Àr enkelt - jag jobbar pÄ en arbetsplats dÀr jag ser hur mÀnniskor bÄde respekteras och tas om hand av bÄde arbetskamrater och ledning. Det Àr stort för mej!
 
Mer Àn sÄ ville jag nog inte förmedla idag, sÄ nu sÀjer jag pÄ Äterseende och drar mej tillbaka.
Stort tack för att du ville lĂ€sa mina tankar och funderingar 💖
 
Dags för lite apelsin...
 
 
och nÄgra "klokisar"
 
 
 
 
 
 
 
 
Thats all folks....
 
Jag lĂ€ngtar till sommaren, och att fĂ„ trĂ€ffa min fantastiska dotter igen!!! 💗 💗 💗
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress