FjÀder

AprilvĂ€der och mat... 😊
Vissa dagar gÄr till historien som trÄkiga. IgÄr var en typisk sÄn dag.
Idag har det varit bĂ€ttre. Vi hann ut i friska luften (lĂ€s: stormen) innan regn och hagel tog över. Nu Ă€r det sol och fint igen, och fan vet om inte stormen bedarrat...Â đŸ€—Â    Det var sannerligen pĂ„ tiden!
 
Det blev i alla fall en tripp ut pĂ„ 'öna' och slottet. DĂ€r gick vi en promenad. Sen Ă„kte vi ner till JĂ€leviken och trotsade vindarna genom att sĂ€tta oss pĂ„ varsin campingstol, dricka medhavt kaffe och njuta av utsikten. NĂ€r vi kom hem sen, sĂ„ brakade nederbörden löst - piskande regn och hagelstorm - och nu skiner solen och som sagt, vinden har bedarrat!!!!   SĂ„ jag gĂ„r ut och sĂ€tter mej pĂ„ balkongen, och Ă„terkommer om en stund! 😉 😊
 
Det var mycket gÀss som var ute vid slottet idag. Solande, simmande, spatserande, sovande...
 
 
 
 
 
*****
 
 
 
En timme och en kall öl senare...
 
 
Oj vad det var skönt!  Solen vĂ€rmer och vindarna Ă€r lĂ€tta. Tror till och med att jag lyckades fĂ„ lite fĂ€rg pĂ„ kinderna 😋. Detta Ă€r April i ett nötskal. FrĂ„n ytterlighet till ytterlighet. SĂ„ hĂ€rligt!!
 
Det blev soppa pÄ menyn idag. Dagens soppa var en variant av ramslökssoppa...
 
Det började med gul, röd och vit-lök. Röd och grön paprika. Morötter, potatis, gröna Àrtor, en förpackning blandade ekologiska bönor, majs, buljong, soja, kryddor.... och grÀdde.
10 minuter innan servering sÄ hade jag i all ramslök jag hade i frysen + finhackad vedrökt karré (smörgÄspÄlÀgg) och mixade det hela.     Jösses vad mycket smaker!     SÄ gott!!!
 
Den ser inte ett dugg rolig ut, men det har ingen betydelse i detta fallet. Smaken var fantastisk!!!
Ramslökssoppa med tvist!
 
Och dÄ mÄste jag ju Àven visa en bild pÄ gÄrdagens middag...
Det blev dubbelpanerad kycklingfilé med rÄstekt potatis och sallad. Enkelt och gott.
Jag bankade ut kycklingfiléerna ordentligt. Sen vÀnde jag dom i majsmjöl, salt och vitpeppar. DÀrefter vÀnde jag dom i uppvispat Àgg och sedan i glutenfri panko kryddad med salt, vitpeppar och en god kryddblandning. Efter det fick dom ligga och torka till i 20 minuter innan jag stekte dom i smör. Serverade bara vitlöks- och persiljesmör och sallad till - sÄÄÄ gott!!!
 
Köpte isbergssallad hĂ€romdagen. NĂ„got jag inte gjort pĂ„ mĂ„nga, mĂ„nga Ă„r - brukar anvĂ€nda cosmopolitan eller romansalld i vanliga fall. Men nu har jag fĂ„tt dille pĂ„ isbergssalladens krispighet igen 😍 sĂ„ nu Ă€r det den som gĂ€ller. I kombination med vitkĂ„l, paprika, gurka, tomater, kiwi, citron, olivolja....
Ja, man kan ha allt möjligt i en god sallad!
 
Gjorde ett besök ute pÄ Lindholmen hÀromdagen ocksÄ. Tror aldrig jag sett sÄ högt vattenstÄnd dÀrute förut. Rördromen "sjöng" sÄ vackert i vassen och det var mÀngder av bÄde sjöfÄgel och smÄfÄglar dÀr...
 
 
Ruinen intill den gamla tjÀnstefolkslÀngan som nu restaureras.
 
Det var allt ifrĂ„n "Anita och televinken" idag 😂😂😂
 
C U 💖
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress